Facebook heeft gegevens vrijgegeven over de pro-Trump verkiezingscampagne op social media vanuit Rusland. Er zijn via duizenden verschillende accounts in totaal 80.000 berichten verspreid op facebook, die volgens het mediabedrijf 126 miljoen Amerikanen bereikte. Maar dit valt te relativeren.

Moeilijker dan het lijkt

Er zit namelijk een addertje onder het gras. In totaal ‘kunnen’ deze berichten inderdaad bij 126 miljoen gebruikers terecht zijn gekomen. “Het algoritme van Facebook registreert relatief snel een gebruiker als een account dat ‘bereikt’ is. De hoeveelheid mensen die een bericht ook daadwerkelijk bewust gelezen heeft, is vele malen lager”, zegt Patrick Petersen. Kijk eens naar jezelf, lees jij alles wat je ziet op je tijdlijn of scroll je ook over veel posts heen? Volgens Petersen moet je het  aantal daadwerkelijk bereikte accounts zelfs schatten op zo’n 2%”, Uiteindelijk blijven er dus pakweg tweeënhalf miljoen Amerikanen over.

Easy as pie

In theorie is het volgens Petersen niet moeilijk om een grote groep mensen te bereiken via social media: “Tijdens een verkiezingscampagne spelen een paar namen een grote rol, bijvoorbeeld Hillary Clinton. Als je deze persoon noemt in je berichten en dit massaal doet, dan komt je bericht relatief makkelijk bij de tijdlijn van je doelgroep uit. Easy as pie”. Als er duizenden berichten met deze naam worden gepubliceerd en je zoekt op die naam, dan is de kans dat je (fake) bericht gezien wordt heel groot. Dit kun je ook heel makkelijk toetsen. Er zijn verschillende sites waarbij je het bereik van bijvoorbeeld je facebookpagina kan zien. Voer op keyhole.co (site die het bereik van je facebookpagina laat zien) de pagina van Trump  in en je kunt zien hoe gigantisch groot je bereik kan zijn. Alleen blijft het daadwerkelijke bereik zoals eerder vernoemd discutabel.