Uit recent onderzoek van het Mulier instituut blijkt dat jongeren steeds minder sporten. Bewegingswetenschapper Frank Webers zegt dat dit aan jouw keuze van motivatie ligt, je omgeving en je genen. “Motivatie is dé basis voor sport. Als je die niet hebt, kun je beter stoppen of verder zoeken naar een sport die beter bij jou past.”

Graag sporten              

Jaap Hakbraken (24) is een goed voorbeeld van iemand die de motivatie heeft: hij tennist zeker drie tot vier keer in de week: “Ik heb de drang om te winnen en verder heb ik veel doorzettingsvermogen. Als iets me niet lukt, ga ik nieuwe dingen uitproberen en ga ik door totdat het lukt.”

Echter kiezen veel studenten voor een avondje Netflix in plaats van zwoegen in de sportschool. Frank geeft aan dat het voor jongeren die niet door hun omgeving gesteund worden lastig is om aan een sport te beginnen. “Als ouders hun kinderen niet steunen op dit gebied, kan dit veel invloed op ze hebben. Kinderen blijven hierdoor achter.”

Mentale sportbegeleiding

Studenten bij wie motivatie niet in de weg zit, maar andere factoren voor belemmering zorgen, kunnen terecht bij Tilburg University. Hier wordt mentale sportbegeleiding in het sportcenter gegeven. Dit is een samenwerking tussen het sportcentrum en Fontys die wordt gegeven door (bijna) afgestudeerde studenten toegepaste psychologie. Zij bieden medestudenten die problemen ondervinden bij sporten, mentale begeleiding.

Daphne van Bunschot (22) maakt hier gebruik van: ”Sporten is lastig voor mij. Voor mij ligt de drempel om te gaan sporten hoger dan bij anderen: ik ben altijd bang om de slechtste te zijn.” Jitze Jouwsma (27) is de eindeverantwoordelijke van de mentale sportbegeleiding. Hij vertelt dat de stap zetten om te gaan sporten lastig kan zijn voor sommige mensen. “Als iemand niet gemotiveerd is, heeft dit vaak met andere dingen te maken. Gebrek aan doorzettingsvermogen, zelfreflectie en zelfvertrouwen zijn hier enkele voorbeelden van”, vult studente toegepaste psychologie Anne Versluis (19) aan. Jitze voegt toe: ”Zelfreflectie inderdaad heel belangrijk. Dit doen we om orde te scheppen in de chaos die veel mensen onbewust in hun hoofd hebben.”

Zelfreflectie

Tijdens de mentale sportbegeleiding houden ze zich veel bezig met zelfreflectie. Dit is belangrijk voor je zelfbeeld, en uiteindelijk ook voor je motivatie. Dinsdagavond 6 december schoof Heren 1 van de Tilburgse Studentenvolleybalvereniging Gepidae aan tafel voor een workshop. Volgens Jitze gaat reflectie verder dan alleen theorie. Daarom gaf hij de volleybalspelers een brief waarop ze moesten gaan reflecteren op zichzelf. Frank vindt zelfreflectie ook heel erg belangrijk voor het inzicht in jezelf. ”Je hebt dit nodig zodat je doelen kunt stellen voor jezelf. Hier hou je je bewust mee bezig en uiteindelijk gaat je sportbeleving en motivatie omhoog.” Dit gaan de spelers van Heren 1 dan ook doen. Ze gaan zich actief bezighouden met tips die Jitze hen mee heeft gegeven. ”Het mentale gedeelte van sport wordt vaak een beetje vergeten, maar in de theorie kan het écht wat voor je doen”, zegt een van de spelers na afloop van de workshop.

Waarom we sport wel of niet leuk vinden begint volgens Frank dus bij de motivatie. Mensen die veel motivatie hebben, en sporten alsnog niet leuk vinden, ervaren vaak andere barrières. Ze hebben het te druk, of ze hebben geen zin. Of zoals Anne zei: ”er zitten dan vaak persoonlijke dingen in de weg.”

Heb jij geen motivatie en lukt het je hierdoor niet om het sporten vast te houden? Frank Webers heeft drie tips voor jou!