Snel lichaamsvet verliezen. Dat willen we allemaal wel! Binnen de hele fitnessindustrie zijn er tientallen, zo niet honderden, manieren bedacht om zo snel mogelijk van de overtollige vetrolletjes af te komen. Helaas zijn veel van deze manieren berust op onzin. In dit artikel gaat de nieuwsredactie één van deze “fitness hacks” onder de loep nemen en achterhalen in hoeverre deze ook daadwerkelijk werken of niet. Vandaag: fasted cardio.

Fasted cardio houdt in dat je op een lege maag een cardio vasculaire training (bijvoorbeeld hardlopen, roeien of fietsen) uitvoert. De gedachte achter dit fenomeen is dat het lichaam dan nog geen voedingsstoffen heeft binnengekregen, waardoor je bloedsuikerspiegel laag is. Hierdoor stapt je lichaam tijdens het doen van fasted cardio sneller over naar een andere energiebron, namelijk de opgeslagen vetten.
Dat klinkt natuurlijk super aantrekkelijk en het kan ook nog eens werken! Uit een onderzoek van Northumbria University is gebleken dat sporten op een nuchtere maag de vetverbranding bevordert tot wel 20 procent. Er moet echter wel rekening gehouden worden met het feit dat je lichaam brandstof nodig heeft om de vetverbranding op gang te brengen. Dit betekent dat wanneer je iedere dag op nuchtere maag zou trainen de positieve effecten van fasted cardio al snel afnemen.

Conclusie

Zo af en toe kan je dus een keertje aan fasted cardio doen om je vetverbranding een boost te geven. Houdt wel in de gaten dat je wellicht niet zo goed presteert dan wanneer je van te voren wél een goed ontbijt op hebt. En zoals bij iedere work-out: luister goed naar je lichaam. Je wil natuurlijk niet flauwvallen als je van de loopband stapt.