De hype rondom fitgirls en fitboys is al oud nieuws, maar nu lijkt er een nieuwe trend te ontstaan. Steeds vaker verkopen deze fanatieke sporters de geheimen achter hun succes door online voedings- en trainingsschema’s te verkopen die ze promoten via Instagram. Maar zijn zij ondanks hun perfecte lichamen wel de juiste personen om anderen te begeleiden? De nieuwsredactie zocht het uit.

Het is aannemelijk om te denken dat deze sportfanaten veel kennis hebben van fitness en voeding. Kijk maar hoe goed ze eruit zien op Instagram waarop hun strakke buikjes en gedefinieerde biceps in iedere post de show stelen. Deze jaloersmakende lichamen maken dat de fitboys en –girls veel volgers krijgen die allemaal dromen van een strak fysiek, maar vaak niet weten hoe ze dit kunnen bereiken. Voor de fitnessfanaten ligt hier een gat in de markt.

Geert Rennen, coach bij Health Advies Breda, neemt het de instagrammers niet kwalijk: “Ze krijgen veel volgers op social media en raken daardoor in contact met merken en bedrijven die hen bijvoorbeeld wat kleren opsturen of een andere soort sponsordeal aangeboden krijgen. Maar hierbij krijgen ze maar af en toe wat geld voor overgemaakt. Het liefste zien ze natuurlijk een constante geldstroom binnenkomen.”

Iedereen is personal trainer

Volgens Rennen kan iedereen een personal trainer worden. “Het is niet zo dat je een bepaald diploma moet behalen om personal trainer te zijn. Dat is ook meteen het grootste gevaar.” Zo kan je dus een schema krijgen van iemand die al 10 jaar in de sportschool staat, maar dat hoeft niet te betekenen dat dat sportschema voor jou werkt. “Wat ik daar het grootste nadeel van vind is dat mensen letterlijk een schema klakkeloos overnemen terwijl zo’n schema helemaal niet voor hen werkt, omdat ze bijvoorbeeld tegen problemen aanlopen of te weinig calorieën binnenkrijgen.”

Het grootste nadeel van online coaching is volgens Rennen het stukje persoonlijkheid dat mist. Een online coach kijkt vaak alleen naar het geslacht, leeftijd, lengte van iemand. Op basis van deze gegevens wordt er vaak een schema gepakt dat al vaker is gebruikt en dus niet precies is afgesteld op het desbetreffende persoon. “De kracht is om het persoonlijk te maken en dus te kijken hoe iemands leven eruit ziet. Hierbij kijk je naar iemands werk; draait een persoon misschien nachtdiensten? Ook kun je kijken waar iemands valkuilen liggen en het schema daarop aanpassen.”, aldus Rennen.

Afvallen of afslanken?

Ook bestaat er volgens Rennen een verschil tussen afvallen en afslanken, waar de insta-coaches niet altijd rekening mee lijken te houden. “Iemand laten afvallen is makkelijk, dan laat je iemand gewoon minder eten. Bij afslanken moet je gaan kijken hoe je iemands spiermassa kan behouden, iemands focus kan behouden en iemands vetpercentage omlaag kan brengen. Daar wordt het al een stuk lastiger om schema’s te maken die goede resultaten boeken.”

De trend waar de fitboys en –girls personal trainer worden zal waarschijnlijk niet van lange duur zijn: “Veel van hen zullen denken dat ze van hun hobby hun werk kunnen maken, maar ze moeten niet vergeten dat ze van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat moeten werken en geen vast salaris krijgen. Hierdoor zie je veel mensen maar heel kort als personal trainer aan het werk, want ze stappen vaak weer over naar een andere baan. Ik vind het dan ook geen verstandige keuze van de instagrammers om personal trainer te worden.’’