Old school sportmerken als Fila, Kappa en Champion zijn weer helemaal terug in het modebeeld. Trainingspakken worden gecombineerd met torenhoge pumps en voormalig sportmerken slaan de handen ineen met grote designers. De merken worden tegenwoordig voor hele andere doeleindes gebruikt dan voorheen.

Mathijs Nijkamp, senior sportmarketeer bij Triple Double, vertelt waar de 90’s sportmerken eigenlijk voor stonden. Zo produceerde Champion kleding voor universiteitssporten. ‘’Ze maakte kleding voor onder andere Michigan Wolverines en MBA teams’’, vertelt Nijkamp. Ook de Italiaanse merken Kappa en Fila begonnen met een hele andere insteek. ‘’Kappa werd bekend door het sponsoren van voetbalclubs. Wat veel mensen niet weten is dat het logo van Kappa staat voor sportiviteit en vrijheid voor mannen en vrouwen. Fila ontstond in 1911 in Biella met als doel om kleding te produceren voor de lokale bevolking. Jaren later werd het pas een sportmerk.’’ Waar merken volgens Nijkamp mee moeten oppassen is het positioneren van je label. ‘’Soms trekt je merk een doelgroep aan waar je jezelf niet op wilde richten. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij Lonsdale.’’ Een goede positionering is dus belangrijk. ‘’Adidas maakt bijvoorbeeld een goed onderscheid tussen sport en lifestyle.’’

Vetements

Volgens trendwatcher Elise Peusen zijn sportmerken zo populair geworden nadat kledingdesigners Vetements, Kenzo en Opening Ceremony sportelementen introduceerden op de catwalk. ‘’Denk aan sportkleding gecombineerd met gewone kleding, logo’s en broeken met strepen aan de zijkant. Die retrostijl en bold statements kwamen hier in terug.’’ Merken als Kappa, Fila en Champion zagen hierbij hun kans schoon. ‘’Normaal verkochten ze hun kleding in sportzaken maar omdat het een trend werd, konden ze hun kleding ook slijten aan modezaken zoals Urban Outfitters.’’ In de toekomst zal deze trend volgens Peusen weer overwaaien. ‘’We zitten inmiddels op de piek van deze trend. Ik geef de broeken met strepen aan de zijkant nog een jaar. Sportitems mixen met een gewone kledingstijl is niet meer weg te denken, maar het wordt allemaal wat netter. Merken als Kappa zullen niet verdwijnen maar de omzet zal wel dalen.’’