Dat er een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs door de economische groei, is bekend. Toch moeten producten vervoerd worden. TLN (Transport en Logistiek Nederland) en de betrokken vakbonden weten wat te doen.

Brancheorganisatie TLN is verenigd met vakbonden in het sectorinstituut transport en logistiek. Dit sectorinstituut organiseert acties om het chauffeurstekort terug te dringen. Quinten Snijders, woordvoerder TLN, legt uit: “De meest voor de handliggende actie is om jongeren te interesseren voor het vak.” Medewerkers van transportbedrijven gaan hiervoor langs op middelbare scholen om over het vak te vertellen.

Geen concurrentie uit Oost-Europa
Een bekend vooroordeel is dat veel concurrentie komt van Oost-Europese chauffeurs. “Dat Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs de banen van Nederlandse chauffeurs overnemen, is een achterhaald beeld”, laat Snijders weten. “In Oost-Europa gaat het beter met de economie en er is vergrijzing. Er is daar genoeg werk te doen voor jonge chauffeurs. We zien steeds vaker dat Oost-Europese chauffeurs liever in hun thuisland blijven, dichtbij hun familie en tegen lagere kosten.”

Redenen voor jongeren om vrachtwagenchauffeur te worden, zijn bijvoorbeeld dat het geen kantoorbaantje is en dat het goed betaalt.

Om de uitstroom van vrachtwagenchauffeurs in Nederland tegen te houden, investeert TLN zodat ze opleidingen kunnen aanbieden. Zo behouden ze mensen in het chauffeursvak.