Misleid worden door de verpakking; iedereen heeft het weleens gehad. Je verwacht een volle doos, zit dat ding maar voor de helft vol. Door de – meestal veelbelovende – verpakkingen word je voor de gek gehouden. Volgens de eisen van de Stichting Reclame Code Commissie mag dit helemaal niet.

Volgens de eisen van de commissie mag je consumenten niet misleiden door onjuiste informatie op verpakkingen en in reclames te zetten. Bijvoorbeeld door je op het verkeerde been te zetten met de hoeveelheid van een product. Het mag niet lijken alsof er meer inzit dan dat er daadwerkelijk inzit.


Volgens de persvoorlichter van de Reclame Code Commissie kun je niet zomaar oordelen of een product niet aan de eisen voldoet: “We hebben wel standaard eisen waar reclames aan moeten voldoen, maar we kunnen niet zomaar oordelen of iets wel of niet kan. Als iemand het niet eens is met een reclame of verpakking kan diegene een klacht indienen bij onze commissie. Daarna oordeelt de commissie aan de hand van hun eisen of dit toelaatbaar is of niet. Zo niet, krijgt de desbetreffende reclame het advies om de reclame of verpakking aan te passen of helemaal te schrappen. 97 procent van onze adviezen worden ook daadwerkelijk opgevolgd.”

Ondanks dat het in een grijs gebied valt staat duidelijk in de eisen dat misleiden om hoeveelheid niet mag. Dus helaas zelf alsnog goed kijken of je producten aan de eisen voldoen en klachten indienen dan maar.

Klik hier voor extra misleiding.