De storm van donderdag bracht vele problemen met zich mee. Naast de omgewaaide bomen en vrachtwagens waren er ook problemen op het spoor. Met als gevolg dat de NS de gehele treindienstregeling stillegde.

Ionica Smeets, columnist bij De Volkskrant, stelde aan het Twitter-account van de NS voor om een hastag te starten voor mensen die gestrand waren en een lift zochten of aanboden. Met als gevolg het ontstaan van de hashtag #stormpoolen.

Albert Arendsen uit Nijmegen is ICT-beheerder. Op het moment van de storm was hij in Amersfoort en besloot hij een Twitter-account aan te maken om mee te doen aan het stormpoolen. ‘’Ik zag op Facebook een berichtje over het stormpoolen langskomen, maar op Facebook liep de reactie.’’ Waarna hij besloot een account op Twitter aan te maken. ‘’Ik vond het zonde om in mijn eentje van Amersfoort naar Nijmegen te rijden met een verder lege auto als er zoveel treinreizigers gestrand zijn.’’

Hij kreeg al snel een reactie. ‘’Toen bleek dat er eigenlijk niemand vanaf Amersfoort naar Nijmegen wilde, maar wel veel mensen vanaf Utrecht naar Nijmegen. Daarna heb ik besloten om naar Utrecht te rijden om vanaf daar mensen mee te nemen.’’

Uiteindelijk reisde hij met drie anderen naar Nijmegen toe. ‘’Het was gezellig. Als het niet zoveel tijd zou kosten zou ik het best vaker willen doen. Want uiteindelijk was ik in plaats van zes uur om half acht thuis. De gespreksonderwerpen waren vooral ‘Wie ben je? Wat doe je?’ en de zaken die daaruit voortvloeiden. Een van hen deed online marketing en communicatie advies voor de NS. Dus daar werd flink om gelachen.’’

Ook Richard Heuveling probeerde gisteren naar huis te komen, hij moest vanuit zijn werk in Breda terug naar zijn woonplaats Nijmegen.

‘’Voordat ik vertrok vanaf mijn werk zag ik dat het treinverkeer er al uit lag. Ik dacht dat is wel vaker en ik ga lekker de stad in en wat eten. Ik had ondertussen een oproepje op Twitter gedaan, maar daar kreeg ik geen reactie op.’’ Met de bus gaan was ook geen optie. ‘’De bussen reden niet tussen Breda en Tilburg. Toen ben ik terug gegaan naar station Breda, want er zouden treinen gaan rijden en was er een intercity richting Tilburg. Maar op het moment at we in de trein zaten werd er omgeroepen dat hij niet verder ging dan Gilze-Rijen. Uiteindelijk ben ik naar een hotel gelopen en gezegd doe me maar een kamer.’’

Helemaal verrast was Heuveling niet door de uitval van de dienstregeling, maar volgens hem had de communicatie wel beter gekund. ‘’Ze hadden van tevoren al aangegeven houd rekening met uitval van treinen. Op een gegeven moment lag alles eruit en ik kreeg het idee dat ook het personeel niet wist waar ze aan toe waren. Er waren ook conducteurs die zelf nog naar Arnhem richting huis moesten en ook niet verder kwamen dan Breda.’’

Volgens de NS liep het overgrote deel van de treinen vrijdagochtend weer volgens de normale dienstregeling. Op vrijwel alle trajecten verliep de ochtendspits zonder noemenswaardige problemen, aldus een woordvoerder tegen de NOS.

Foto: David van Haren