De hoofdsponsor van PSV, energiedirect.nl, doet een stap terug. Daarmee begint de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor. De voetbalclub heeft er wel vertrouwen in.

Foto door Fortitude / Flickr

“We benaderen ons netwerk, misschien zit daar een hoofdsponsor tussen. Er waren ook bedrijven die na de media-aandacht interesse toonden”, zegt Koen van Haastert, sponsormanager van PSV. Er zijn duizenden bedrijven in de regio en daar zullen vast gegadigden bij zitten.” De zoektocht naar de nieuwe hoofdsponsor is net begonnen. “We hebben gisteren pas gecommuniceerd dat energiedirect.nl stopt.”

De ideale hoofdsponsor

“De ideale hoofdsponsor is een bedrijf dat innovatief ondernemerschap stimuleert en coöperatief gedachtegoed heeft”, zegt van Haastert. Hij geeft Philips als voorbeeld, dat honderd jaar hoofdsponsor was van de Eindhovense club.

Gunstig voor de voetbalclub

Een lange samenwerking met een bedrijf is gunstig voor voetbalclubs. “Zo’n tien procent van de inkomsten komt van de hoofdsponsor”, zegt Ruud van den Knaap, werkzaam bij sportmarketingbedrijf Triple Double. “Afas heeft bijvoorbeeld de deal met AZ zes jaar verlengd. Dat biedt een zekere toekomst. Tegenwoordig willen de meeste bedrijven geen lange deal meer aangaan. Ze willen snel naamsbekendheid maken. Het is een grote investering en daardoor vallen veel bedrijven af”, volgens van den Knaap.

Ook gunstig voor de sponsor

Ondanks de veranderingen in de sponsorwereld is de samenwerking met een voetbalclub gunstig voor het bedrijf. “PSV heeft veel fans. Wanneer op PSV’s sociale media een gesponsord bericht staat, heeft dat een enorme impact. Het bereik is groot. Dat zal zeker klanten generen”, zegt van den Knaap.

Wie de volgende hoofdsponsor van PSV wordt is nog niet bekend. Van Haastert weet nog niet hoe lang dit zal duren.