Wat De Mol vorig jaar niet lukte met de Telegraaf Media Groep (TMG) lukte hem wel bij Algemeen Nederlandse Persbureau (ANP). De overname van het ANP door zijn Talpa Network werd vandaag bekend gemaakt door beide bedrijven. Hoeveel de overname heeft gekost, blijft geheim.

Mediamol
In het Algemeen Dagblad zegt De Mol dat hij ‘geen sterker merk kent dan het ANP’. Ook benadrukt hij ‘dat juist in deze tijden waarin fakenews de orde van de dag is, we de onafhankelijke berichten moeten koesteren’. Met de overname van het ANP wordt De Mol zijn media-imperium steeds groter. Zenders zoals SBS6, SBS9, Net 5, Radio 538, Veronica, Sky Radio en Radio 10 vallen ook al onder naam. Hiernaast heeft hij onlangs de Moederonderneming waar de website Vakantieveiligen ondervalt en de onlinediensten Juke en Kijk overgenomen.

Bestaansrecht
Martijn Vervest, content distribution manager van RTLZ, noemt het, tegenover de nieuwsredactie, een storm in een glas water. Hij snapt de zet van De Mol goed. “Buitenlandse partijen zijn zo aan het azen op Nederlandse media. De Mol probeert zijn bestaansrecht te verdedigen door een goede positie in de markt aan te nemen.” Volgens Vervest is de angst voor verdere daling in de abonnement-afname ongegrond; “De vorige eigenaar, Veronica Venture, was ook een particulier bedrijf. De Mol begrijpt natuurlijk ook dat wanneer de onafhankelijkheid van het bedrijf in het geding komt, hij klanten verliest.”

Verlies
Het ANP stond al een tijdje te koop omdat het bedrijf een krimp zag in de verkoop van hun abonnementsdiensten aan mediabedrijven. Het bedrijf probeerde na vier jaar verlies lijden, nieuwe aandeelhouders te winnen. Dit ter vergeefs, maar door de komst van De Mol is er weer geld voor investeringen. ANP-Hoofdredacteur, Marcel van Lingen, benadrukt dat de journalistieke onafhankelijkheid, ondanks de overname, ‘in alle vormen gewaarborgd blijft’.