Eind augustus hebben Adidas en Footlocker uit verschillende landen influencers opgeschort om de nieuwste Adidas-schoen te promoten. Het leven van zo’n promotor lijkt wel dé droombaan; gratis spullen en model zijn voor de vetste, grootste merken. Het gaat echter niet alleen over rozengeur en maneschijn.

Het heeft nog geen officiële betekenis in de Dikke van Dale, maar het is de laatste jaren een waar begrip geworden: influencers. Je kent ze wel, instagrammers en youtubers poserend en koffiedrinkend voor het raam bij de Bagels & Beans. Dat klinkt best makkelijk, niet? Echter, het is meer dan alleen de perfecte foto op Instagram zetten.

Dorit Roest, oprichter van The Influencers Movement, weet dat het iets meer moeite kost dan gewoon een paar foto’s maken en online zetten. ‘’Veel mensen denken dat zij dit ook kunnen. Vroeger wilde ik altijd zangeres worden, maar ik kon helemaal niet zingen. Het is dus belangrijk dat je talent hebt en er zelf gepassioneerd over bent. Je bent er dag en nacht mee bezig. Wanneer je het niet leuk vindt en het alleen doet om geld mee te verdienen is het niks voor jou.’’ Volgens Dorit is het dus niet voor iedereen weggelegd. Bij wie het wel goed past zijn Minou Ücerler (19) en Laura Dams (17).

Minou Ücerler – 16.000 volgers
Minou Ücerler kan zich door haar passie en vele samenwerkingen een ware Instagram-influencer noemen. In havo 4 besloot ze al haar vrije tijd te steken in het creëren van haar eigen content en deze te delen op haar Instagram. Ze erkent het harde werken van een influencer. ‘’Dit beroep doe je niet zomaar: je bent er letterlijk 24/7 mee bezig. Als je één dag pauze neemt, verandert door het algoritme van Instagram je profiel en ga je een paar plaatsen naar beneden op de tijdlijn van jouw volgers.’’

Als je eenmaal begonnen en talentvol bent, kan het harde werken beginnen. Minou is in 2016 begonnen met een nieuw, blank account en nu – twee jaar later – een succes op Instagram. ‘’Ik heb in het begin veel tijd gestoken in het maken van kwalitatief goede foto’s en het bedenken van marketingstrategieën om toe te passen. Ik ging enorm veel mensen volgen die binnen mijn doelgroep pasten – dit was mijn ‘truc.’’’

Wat volgens Minou iemand een goede influencer maakt – en wat tevens haar instagram massaal liet groeien – is goede content. Één doelgroep en één eigen merk. Precies weten wat je wilt en daarvoor gaan. Het zou bijvoorbeeld nutteloos zijn en juist averechts werken wanneer je een make-up account nastreeft en vervolgens computers gaat promoten. Je hebt een doelgroep die jouw content leuk vindt en daarvoor je account volgt. ‘’Je moet niet roekeloos met veel verschillende merken gaan samenwerken. Werk samen met merken die bij jouw boodschap passen en bij jou als influencer’’, aldus Minou.

Laura Dams – 2.198 volgers
Laura Dams is net afgestudeerd van de middelbare school en werkt daarnaast fulltime als een zogeheten ‘micro-influencer’ op instagram; een influencer met een kleiner publiek en kleinschalige samenwerkingen. Ze werd bij het zien van deze community heel enthousiast. Zelfs zo enthousiast dat ze dit zelf dolgraag wilde gaan doen. ‘’Ze krijgen zo veel liefde en inspireren zo veel mensen, dat wil ik ook bereiken. Het gaat me niet om volgers of likes.’’

Ook Laura vindt content een van de belangrijkste ‘regels’ om een influencer te zijn. ‘’Je hoeft niet super veel volgers te hebben om een influencer te zijn, maar je moet wel goede content hebben en veel berichten posten. Als je een keer per maand een foto plaatst kun je jezelf geen influencer noemen. Ook moet je rekening houden met de kwaliteit van je foto’s en zorgen dat je betrokken bent met je publiek.’’

Er komt dus meer bij kijken dan je vooraf zou denken. Mocht je toch een carrière als influencer overwegen: een duidelijke doelgroep, goede content en veel passie zijn de ingrediënten voor de ‘hoe word ik een succesvolle influencer-cocktail’.

meet me in new york,

Een bericht gedeeld door ᴹ ᴵ ᴺ ᴼ ᵁ (@minouucerler) op