Het veganisme heeft een opmars gemaakt in Nederland. Op het moment volgen ongeveer 100.000 mensen in Nederland een veganistische levensstijl. Daar komen veel restricties bij kijken en vitaminetekorten geven vaak problemen. Hoe maak je dan toch een gezonde overstap naar een veganistisch dieet ?

Een veganistische levensstijl is net wat ingewikkelder dan vegetarisch zijn. Veganisten eten geen enkel dierlijk product. Sommige mensen gaan daar nog verder in door ook geen kleding te dragen die gemaakt zijn met dierlijke producten.

Veelgemaakte fouten

Veel fouten die gemaakt worden tijdens de overstap naar veganisme is het niet goed aanvullen van je voeding. In vlees en dierlijke producten zitten veel vitamines die je niet of veel minder binnenkrijgt door bijvoorbeeld groentes en noten. Vooral eiwitten, B12 en zink zijn dingen die je snel tekortkomt bij een vleesloos leven.

Een tip die deskundigen vaak geven is het aanvullen van je dieet met supplementen.
Zo vertelt Annaleen Visser, diëtiste en voedingsdeskundige, dat het vooral belangrijk is dat je in je dieet suppleert: “De juiste combinaties maken in je dieet is erg belangrijk. Mensen weten vaak niet dat er een verschil is tussen dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten staan dichter bij de mens. Het is dus belangrijk om je goed in te lezen voordat je begint.”

Dierlijke eiwitten worden gezien als de hoogste kwaliteit eiwitten. Het probleem met plantaardige eiwitten is dat ze aminozuren missen. Deze aminozuren zijn belangrijk voor de stofwisseling. Soja bevat bijvoorbeeld wél de missende aminozuren, maar dat is in een te kleine hoeveelheid.

Annaleen benadrukt daarom hoe belangrijk het is dat je je voeding juist combineert, waardoor je de missende aminozuren kan aanvullen; met bijvoorbeeld granen.

Argumenten veganisme

Niet alleen dierenleed is een argument voor een overstap naar een veganistische levensstijl. Door de documentaire ‘Cowspiracy’ zijn mensen zich steeds meer bewust van wat de bio-industrie de aarde aandoet.

Ook de gezondheid wordt genoemd. Een veganistische levensstijl zou de kans verkleinen op hart – en vaatziekten. Er wordt zelfs geclaimd dat het de kans op bepaalde kankers vermindert, maar volgens een onderzoek aan de universiteit van Gent is er te weinig bewijs om dat te ondersteunen.