Heel veel jongeren doen het wel eens, rijden met een biertje op. Ruim 40% van autopassagiers die in de weekendnachten omkomen zijn jongeren tussen de 18 en 24 jaar. Toch zien ze vrij weinig risico’s. Kijk maar naar Dave Roelvink, en hij mag nu mooi een cursus gaan volgen. Rik (24) maakte het ook mee en vond het toch flink tegenvallen.

Rik was 20 jaar toen zijn rijbewijs werd ingenomen. ‘’Ik ging op stap met mijn vrienden en had het geluk dat ik deze keer de bob niet hoefde te zijn. Maar aan het einde van de avond bleek dat degene die de bob was, zo dronken was dat hij niet eens meer kon lopen. Ik was het meest ‘nuchter’ van iedereen en dus werd het mij min of meer verplicht om terug te rijden. Voor mijn gevoel was ik nog best scherp en was ik alleen wat vrolijker. De rest gaf me niet veel keus en drong aan, dus ik stemde toe.”

Aan de risico’s dacht hij op dat moment niet, maar dat ze de aandacht trokken had hij wel door. ”Toen we eenmaal in de auto zaten zette iedereen de ramen open en begon luidruchtig te schreeuwen en zingen naar mensen die we tegen kwamen op straat. We vielen erg op en na een paar minuten werden we aangehouden door de politie; ik moest blazen. Ik scoorde 1,17‰, dat zijn zo’n zeven glazen bier. Dan ben je dus vet de lul.’’

Wat zijn de regels?

Je mag als beginnend bestuurder namelijk maar 0,2 promille alcohol in je bloed hebben, dat is niet eens één glas. Heb je een heel glas op, dan ben je al in overtreding. Wanneer je 0,5 promille scoort of meer tijdens een blaastest, dan hang je. Dan kan het CBR je straffen met een educatieve maatregel en een flinke boete.

De reden voor de hoge straffen: wanneer je een promillage van 0,5 hebt neemt de kans op een ongeluk al met 40% toe. Bij 20 tot 25% van de verkeersongevallen is alcohol in het spel. Dit betekent dat hierdoor jaarlijks zo’n 150 doden vallen en 4000 mensen in het ziekenhuis terecht komen.

Kostenplaatje

Benieuwd hoe leeg je portemonnee raakt van zo’n actie? Op de site van het OM staat alles uitgebreid uitgelegd. Maar hier een korte samenvatting:

Naast de straffen die de rechter of het Openbaar Ministerie geeft, kan het CBR de verplichting geven om een EMA cursus te volgen om meer inzicht in gevaarlijk weggedrag te geven. De kosten voor deze cursus: 954 euro. In het ergste geval dus: vier maanden je rijbewijs kwijt en 1.504 euro dokken. Duur avondje stappen hè?

Rik zijn rijbewijs werd afgenomen en hij moest een cursus volgen. ”In totaal kostte het me 1500 euro. Mijn vrienden hadden beloofd om mee te betalen, maar dat is natuurlijk nooit gebeurd. Eigenlijk zou ik mijn rijbewijs vier maanden kwijt zijn, maar ik kreeg hem na twee maanden al terug. Op dat moment dacht ik dat ik ervan af was, maar nu vier jaar later kan ik nog steeds mijn auto niet verzekeren.’’

Het is erg lastig om een auto op je naam te laten verzekeren na je avontuurtje. Bij veel verzekeraars kun jij je auto pas 5 tot 8 jaar na de rijontzegging weer verzekeren, omdat ze je zien als een risico. Kan je hem toch ergens verzekeren, dan mag je er flink voor dokken.

Pakken ze je nog een keer om dezelfde reden, dan moet je meedoen aan het CBR alcoholonderzoek. Dit houdt in dat je een psychiatrisch onderzoek krijgt naar de rijgeschiktheid. Wat daar verder bij komt kijken kan je hier vinden.

Een wijze les

‘’Het kutste aan deze hele gebeurtenis vind ik het verzekeren, dat moet nu op mijn moeders naam. Krijg ik een ongeluk dan is zij haar schadevrije jaren kwijt. Drinken doe ik niet meer als ik weet dat ik moet rijden, ik zorg ervoor dat ik opgehaald kan worden of ik drink gewoon een colaatje. Zelfs als ik op vrijdagavond een feestje heb en op zaterdagochtend vroeg moet werken hou ik hier rekening mee, omdat er dan alsnog te veel alcohol in mijn bloed kan zitten. Blijf alsjeblieft van alcohol af wanneer je moet rijden, de boete en cursus zijn het ergste niet. Het niet kunnen verzekeren van je eigen auto en het schaamtegevoel overtreft echt. Bovendien kan je mensen doodrijden, hou dat in je achterhoofd.’’