Nike is veel in het nieuws geweest en niet positief. Naar aanleiding van een reclame waarin Colin Kaepernick de hoofdrol speelt is #BoycottNike trending geworden. De ophef is groot in Amerika. Is een commotie van dit formaat ook mogelijk in Nederland?

 Colin Kaepernick is naast NFL player bekend van het knielen tijdens het volkslied. Dit deed hij, met zijn voormalig teamgenoot Eric Reid, uit protest tegen het geweld van de politie tegen zwarte burgers.

 Nike staat achter hun reclame. Tegen de Amerikaanse sportzender ESPN vertellen ze dat Kaepernick één van de meest inspirerende sporters van zijn generatie is. Ze wilde hun bekende slogan ‘Just Do It’ introduceren bij een nieuwe generatie. Een deel van de Amerikanen is het alleen niet helemaal eens met Nike’s keuze voor Kaepernick.

Veel Amerikanen begonnen massaal hun Nike spullen weg te gooien en zelfs te verbranden. De actie van Kaepernick is volgens hen respectloos tegenover de veteranen en het vaderland.

Ophef in Nederland?

In Nederland kennen we dit soort situaties niet. Ophef over bepaalde reclames ontstaat, maar vaak blijft het bij boze reacties op Facebook en een nieuwsartikel. Waarom kennen we dit niet in Nederland?

Bente van Lierop heeft cultuurwetenschappen gestudeerd aan de universiteit in Tilburg en kan antwoord geven op deze vraag: “Nederlanders zijn vrij nuchter. Er zijn wel reclames geweest die toch ‘niet geoorloofd’ bleken te zijn en die kwamen dan niet meer op TV. Daarna ging het leven ook weer verder. In Amerika is de sensatie en politieke gevoeligheid veel meer aanwezig.”

Bente is ervan overtuigd dat Nike dit als marketingstunt heeft gedaan. Op het moment is het beursaandeel van Nike 3 procent gedaald. Veel grote sporters, zoals Lebron James, steunen de reclame van Nike. Of ze hier uiteindelijk een voordeel uithalen moet nog blijken.