Basisscholen kampen met een lerarentekort. Ook het speciaal onderwijs heeft dit probleem. Dit kan komen door slechte voorlichting bij pabostudenten en de oordelen die studenten hebben.

Op de Kempel in Helmond wordt er weinig voorlichting gegeven over het speciaal onderwijs. Student Irma Vullings (19) heeft door middel van zelfstudie en eigen initiatief een stage gevonden bij een cluster 2 school. ‘’We kunnen altijd aankloppen bij een leraar om meer informatie te krijgen.’’Anne van Egeraat

De scholen worden onderverdeeld in vier clusters

‘’Ook wordt er in het derde jaar een speciale ‘snuffelweek’ georganiseerd,’’ vertelt Irma, ‘’waarin we mee kunnen kijken bij een andere vorm van onderwijs. Dan kun je ervoor kiezen om bij zo’n school te gaan kijken.’’

Studiegenoten vinden het knap dat sommigen de uitdaging aangaan om stage te lopen op het speciaal onderwijs. ‘’Dit vinden ze voornamelijk omdat het zelfstudie is, de opdrachten van onze opleiding moeten we namelijk zelf passend zien te maken voor onze stageklas.’’

De TOPclass van de Avans

Op het Avans in Breda wordt wel voorlichting gegeven. Marlou van de Kar (23) is sinds twee jaar werkzaam op een cluster 4 school. Toen zij nog op de Pabo zat heeft ze de TOPclass gedragsspecialist gevolgd. Hierdoor heeft ze zich gespecialiseerd in het speciaal onderwijs en heeft ze bij verschillende clusterscholen stage mogen lopen.

Marlou: ‘’Ik vind het heel leuk om te zien hoe leerlingen gedurende het jaar opbloeien en dingen leren. Het kan daarentegen erg zwaar zijn om te horen in wat voor thuissituaties ze zich bevinden. Het is confronterend om te zien dat kinderen op zo’n jonge leeftijd al zo beschadigd kunnen zijn.’’

Ondanks de voorlichting op Avans heeft Debbie Snoep (19) er niet voor gekozen om zich te verdiepen in het speciaal onderwijs. ‘’Ik vind het interessant om er achter te komen hoe de kinderen in elkaar zitten en om ze te helpen. Toch denk ik dat ik daar het geduld niet voor heb. Daarnaast ben ik zelf erg enthousiast en hou ik van leuke activiteiten in spelvorm en samenwerken. Dit gaat vaak niet zo goed op het speciaal onderwijs. Deze vorm van werken zou ik teveel missen. Het reguliere onderwijs is voor mij prima om mee te beginnen en wie weet wat de toekomst mij brengt.’’