Senioren maken steeds meer gebruik van social media, dit blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Maar liefst 64 procent zegt in 2017 actief bezig te zijn geweest op social media. 5 jaar eerder was dit nog maar 24 procent. Waar komt deze social media-craving vandaan?

Niet achterlijk
Leon Tindemans, social media expert, ziet twee redenen waarom deze doelgroep hier meer gebruik van maakt. “Ouders en kleinkinderen plaatsen steeds meer online en eisen dus eigenlijk ook dat hun opa en oma of ouders alles online bijhouden. Ook wil deze doelgroep mee gaan met de tijd. Het is steeds makkelijker om sociale media te gebruiken op tablets en smartphones.’’ Waarom zouden ze het niet doen?

Loading...

Loading…

“Ze zijn er niet mee opgegroeid”, vertelt Leon Tindemans verder. “Maar ze zijn niet achterlijk. Voor hun is het meegaan met de tijd. Ze willen in contact blijven met vrienden en familie en door deze dan te volgen op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter blijven ze up-to-date.”

Jacqueline en Ben
Tussen het oude meubulair en de antieke poppen door is er bij Jacqueline (74) en Ben Kleintjens (73) veel moderne elektronica te vinden. Ze zijn beide al een aantal jaren actief op social media en vertellen hier samen met hun kleindochter Aline (20) over.

Tindemans zegt dat er vooral een soort onbedoelde druk vanuit de familie komt “Als er een verjaardag is en je kleinkinderen zitten de hele tijd op hun telefoon, dan ontstaat er een kloof. De opa’s en oma’s willen er ook bij horen en willen niets missen.”

Cursus
De drang om op social media te zitten is het begin, het daadwerkelijk kunnen besturen is een ander verhaal. Gelukkig zijn er talloze cursussen die deze generatie graag een handje helpen bij het bespelen van social media. Zo ook de cursus ‘hoe gebruik ik een iPhone’, gegeven door Carlos Ceelaert in Rosmalen, die speciaal voor deze doelgroep wordt gegeven.

De ouderen zeggen geen druk te voelen, maar toch ‘moeten’ ze mee met de tijd. Door de moderne technologie worden ze vrijwel gedwongen mee te gaan in deze trends. Mails in plaats van brieven. Niet meer naar de bank, maar internetbankieren. Op WhatsApp of Facebook zitten om op de hoogte te blijven van vrienden en familie. Geen verjaardagskaarten, maar een gif op de tijdlijn