Fifa 19 wordt de hemel in geprezen door recensenten, terwijl veel gamers kritisch zijn. Er zou nauwelijks genoeg vernieuwing zijn om het een nieuw spel te noemen. E-sporter Aristotele: ”FIFA 19 is eigenlijk FIFA 18+. Het zelfde spel met kleine veranderingen.”

In een jaar zijn altijd gebeurtenissen waarvan je op de donder kunt zeggen dat ze gebeuren. De humorloze grappen op 1 april, het geforceerde telefoontje naar je ouders op Moeder- of Vaderdag, en natuurlijk de release van een nieuwe FIFA-game. Gamerecensenten betalen er graag de volle pond voor terwijl een groot deel van de fanbase steeds kritischer wordt.

Precies het zelfde

Een voorbeeld van dit FIFA-schisma is terug te vinden op Youtube. In een video van IGN, een grote speler in de wereld van Youtube, wordt een 8.3 aan FIFA 19 gegeven. Een oordeel waar veel gamers het niet mee eens zijn. Onder de video staan vijfduizend likes tegen tweeënhalfduizend dislikes. Bovendien is de ‘comment section ’ overladen met kritiek. Niet alleen op dit filmpje; overal op youtube zijn de reacties op de nieuwe editie van het spel kritisch. ‘’Noem het gewoon een toevoeging, want dat is het precies het zelfde!’’ en ‘’Ik leef mee met iedereen die hier elk jaar 60 euro aan besteed’’ vatten het commentaar goed samen. Een vreemd contrast, gezien het spel topcijfers krijgt van grote kanalen en websites. Een 8.9 van IGN, een 8.4 van metacritic en een 8.5 van Power Unlimited zijn grepen van de cijfers die de voetbalgame krijgt. Te vluchtig gespeeld, of oprecht enthousiasme?

One hell of a job

Iemand die zonder twijfel genoeg spelervaring heeft is  Aristote Ndunu. Sinds 2017 speelt hij FIFA op professioneel niveau voor voetbalclub AZ. ”Gamen op profniveau is bizar veel werk. Voor het nieuwe seizoen moet ik een team samenstellen, trainen en tegelijkertijd maak ik ook nog mijn sciptie. One hell of a job.”

Over het nieuwe FIFA 19 is Aristotele, anders dan de meeste gamerecensenten, kritisch. ” Aan het begin vond ik m’ tof maar na wat meer gespeeld te hebben valt FIFA 19 wat tegen. Schieten bijvoorbeeld is veel te ingewikkeld geworden. Hoe je kansen creëert, dat is echte skill. In situaties waar je snel moet schieten, is dit te moeilijk. ” Een van de grote bezwaren van het kritische spelers is het gebrek aan vernieuwing. Iets waar ook Aristote zich in kan vinden. ”De gameplay en graphics lijken uiteindelijk veel op elkaar.”