‘Lifeline’ is het nieuwe concept van 3FM Serious Request. Het Glazen Huis is veertien jaar lang een groot begrip geweest in Nederland. Dalende luistercijfers en een verandering van doelgroep hebben ervoor gezorgd dat Serious Request een andere weg inslaat.

Dit jaar gaan de dj’s van 3FM in drie verschillende teams zeven dagen lang te voet door het land. Dit doen zij vanaf verschillende locaties in de week voor kerst. Ze gaan 24 uur per dag, weer of geen weer, proberen alle acties af te gaan. Het opgehaalde geld gaat dit jaar niet naar één, maar naar drie verschillende goede doelen: reanimatie in Nederland, bescherming tegen natuurgeweld en noodhulp bij oorlogen en conflicten. Het publiek mag zelf kiezen voor welk goed doel ze willen kiezen.

Het Rode Kruis
3FM heeft vanaf het begin van het Glazen Huis een samenwerking met het Rode Kruis. Naomi Nolte, persvoorlichter van het Rode Kruis, vertelt dat we op dit moment te maken hebben met een nieuwe generatie dj’s waar een nieuwe generatie aan luisteraars bij hoort. “3FM en het Rode Kruis vonden beide dat het tijd was voor iets nieuws, een uitdaging. In plaats van dat de mensen naar de dj’s komen, draaien we de rollen nu om. Naast een nieuwe actie wordt er ook gekozen voor meerdere goede doelen in plaats van één.” Nolte laat weten dat ze naar de wensen van het publiek hebben geluisterd. “We kregen de afgelopen jaren steeds vaker de vraag waarom er van tevoren voor iedereen een doel werd vastgesteld. Geld doneren aan een ander goed doel ging dus niet. Vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om dit jaar drie verschillende centraal te zetten. Het publiek kan nu zelf de keuze maken aan welke van de drie ze hun geld
willen doneren.”

Dalende cijfers
Sinds begin 2014 dalen de luistercijfers van het radiostation. Een aantal factoren spelen hierbij een grote rol. Denk aan het vertrek van populaire dj’s zoals Coen Swijnenberg en Sander Lantinga van de Coen en Sander show, Giel Beelen, Claudia de Breij, Gerard Ekdom en zo nog een aantal. Op dit moment heeft 3FM een marktaandeel van 2,6% en staat het slechts twaalfde op de lijst van meest beluisterde radioprogramma’s. Naast het vertrek van verschillende bekende dj’s moet 3FM ook opboksen tegen de opkomende diensten van YouTube en Spotify. Twee platformen die jongeren veelvuldig gebruiken om hun favoriete muziek te beluisteren.

Terugblik
Serious Request bracht heel Nederland ieder jaar weer opnieuw samen. De stad waar het huis stond, werd keer op keer drukbezocht en mensen feestten een hele week lang. Muziekverzoekjes werden gedraaid en veel BN’ers kwamen langs. De afgelopen jaren zijn er veel spraakmakende verhalen en momenten geweest. Van een recordbedrag tot de zesjarige Tijn, die met zijn actie 2.5 miljoen euro ophaalde. Hieronder een terugblik op de spraakmakendste momenten van het Glazen Huis.