In België is het al een groot succes: Hoplr. Een gratis social platform om mensen te verbinden met elkaar en hun omgeving. In Nederland is het platform nog minder bekend maar daar gaat verandering in komen.

“Het is in België een uniek platform”, vertelt Jennick Scheerlinck, medeoprichter van Hoplr. Het platform wordt in Vlaanderen al gebruikt door 125.000 gezinnen in 30 steden. Buren kunnen op het platform: spullen of diensten uitwisselen, babysitters zoeken, initiatieven lanceren, evenementen aankondigen en meldingen doen. Het platform is vier jaar geleden opgericht door softwareontwikkelaar Jennick Scheerlinck en productontwerper Jonas Heirwegh. ‘’Het was de bedoeling om iets collectiefs te maken in plaats van iets individueels, zoals Twitter en Facebook.”

Koopjeshoek

Er zijn in Nederland al veel Facebookgroepen en andere initiatieven waar buurtbewoners met elkaar in contact kunnen komen. Toch is dit volgens Scheerlinck Hoplr niet te vergelijken met een besloten Facebookgroep: ‘’We willen een brug bouwen tussen de burgers en de lokale overheid.’’ Ook vertelt hij dat het platform privé en afgesloten is. “Het is heel belangrijk dat de lokale overheid niet mee kan kijken.” Het platform is meer dan een koopjeshoek of een dienstuitwisseling. “We zijn verbonden met zorginstellingen, pakken hulpvragen aan en informeren de bewoners over wat er in hun buurt gebeurt”, vertelt Scheerlinck.

Tilburg

Tilburg is de eerste stad in Nederland waar Hoplr is gestart. Door brieven rond te sturen probeert het platform bewoners te werven. In de brief staat een code, die kunnen bewoners online invullen om mee te doen op het social platform. Het platform heeft 100.000 gezinnen aangeschreven en dat met succes: “De brief doet z’n werk. In één week tijd hebben al 5000 gezinnen gereageerd’’, vertelt Scheerlinck enthousiast. Daar voegt hij aan toe dat de reacties heel leuk en positief zijn.

Nederland veroveren

Hoplr wil uitbreiden en groeien in Nederland. Volgens Scheerlinck heeft Nederland een competitiemarkt en daarom is het platform een marktonderzoek gestart, om te kijken of het platform ook in Nederland een succes kan worden. “We kijken er naar of Nederland klaar voor ons is en wij klaar zijn voor Nederland”, zegt Scheerlinck. Ook probeert Hoplr in contact te komen met de lokale, Nederlandse overheden. Scheerlinck vertelt dat als alles lukt, ze een kantoor in Rotterdam of Amsterdam willen openen.