Vliegen is niet goed voor het milieu, het is zelfs de meest vervuilende vorm van reizen. Toch blijven we bijna allemaal volop in het vliegtuig stappen, het toerisme is verantwoordelijk voor 90% van de luchtvaart. Is dat eigenlijk wel milieuverantwoord?

Dat het vliegtuig zo vervuilend is, komt grotendeels door het verbruik van kerosine voor de vliegtuigbrandstof. Door kerosine te verbranden stoten vliegtuigen CO2 uit, waarmee ze bijdragen aan het broeikaseffect. Daarnaast komen er nog verschillende andere stoffen vrij, zoals stikstofoxiden, roet en broeikasgassen. Omdat dit op grote hoogte gebeurt zijn de schadelijke effecten ervan groter.

Mirthe

In de vliegtuigindustrie wordt onderzoek gedaan naar zuinigere motoren en een milieuvriendelijk alternatief voor deze brandstoffen, maar een echte doorbraak is er nog niet. Volgens Paul Peeters, gespecialiseerd in duurzame luchtvaart, moet het aantal vluchten de aankomende jaren flink omlaag, dat is de enige manier om de vervuiling tegen te gaan. Vliegen is niet alleen slecht voor het milieu, maar heeft ook directe invloed op onze eigen gezondheid.

Volgens Peeters is het echter niet makkelijk om mensen bewust te maken van de nadelen van vliegen. ‘Neem bijvoorbeeld roken, iedereen weet zo onderhand wel dat dit slecht is voor je gezondheid. Maar een vliegreis wordt vaak geassocieerd met leuke dingen als een zonvakantie, dus beslissen mensen minder snel te kiezen voor een ander vervoersmiddel’, aldus Peeters.

Duurzaam vliegen
Is er dan echt geen mogelijkheid om duurzaam te vliegen?Eigenlijk niet. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je zelf kan doen om de schade te beperken.

1. Kies voor een vlucht zonder tussenstops, want juist bij het opstijgen stoot een vliegtuig veel CO2 uit.
2. Kies voor een chartervlucht in plaats van een lijnvlucht. Dit zijn vluchten die niet volgens een dienstregeling vliegen, daardoor zitten ze vaker vol. Hoe voller het vliegtuig, hoe lager de CO2-uitstoot per persoon.
3. Vlieg niet helemaal naar de andere kant van de wereld. Een zonvakantie kan ook prima in Spanje of Portugal.

Maar wat als je nou wel graag naar een ver land op vakantie wil? Sommige vliegmaatschappijen bieden hun klanten een mogelijkheid om de CO2-uitstoot te compenseren. Zij betalen meer voor een ticket en dit geld wordt gebruikt voor investeringen in groene projecten. Van deze compensatiediensten maken echter maar relatief weinig mensen gebruik. Zo biedt KLM een eigen compensatiedienst aan genaamd CO2ZERO, maar in 2017 werd dit door slechts 1 op de 535 passagiers gebruikt.