Pakjesavond, voor vele een drukke feestdag, maar voor postbedrijven PostNL en DHL Parcel al helemaal. Er werden zo veel pakjes online besteld dat sommige mensen pakjesavond even uit moesten stellen.

Dit jaar zagen postbedrijven PostNL en DHL Parcel een sterke groei in het aantal pakkatten dat online werden besteld. PostNL heeft dit jaar 207 miljoen pakketten bezorgd, dat is een groei van 7%. Op pakjesavond leek de drukte hen toch te veel te worden; door een vertraging konden sommige pakketten niet op tijd worden geleverd.

Vertraging
Toch was dit niet te voorkomen zegt een woordvoerster van het bedrijf: ‘’Deze drukte hebben we al zeker zien aankomen, we zijn vanaf januari hier al mee bezig. Alleen dit jaar al hebben wij drie nieuwe sorteercentra geopend. We zijn in november een campagne gestart om mensen er bewust van te maken dat het in de feestperiode gewoon heel druk is. In de feestperiode kan de actie ‘vandaag besteld is morgen in huis’ niet gelden. Om sommige dagen loop je tegen de grens van je capaciteiten. Normaal bezorgen we 98% van de pakketten die bezorgd moeten worden, op een dag als deze is dat minder. Er is soms vertraging, dat kan je niet voorkomen. Zoiets als wat er vandaag gebeurt wil je nooit, daar moeten wij in gaan evalueren hoe we dit volgend jaar tegen willen gaan. We moeten kijken naar het spreiden van de pieken en we zullen weer nieuwe sorteercentra gaan openen.’’

Stijging
Bij DHL Parcel verliep pakjesavond gesmeerd: ”De planning is bij ons goed verlopen, al stijgt het aantal pakketten aanzienlijk. In de periode tussen Black Friday en Sinterklaas hebben we tweemaal zo veel pakketten verwerkt dan dat we normaal doen. Op Black Friday was het aantal pakketten 30 procent meer dan vorig jaar. Het was wel iets meer dan we hadden verwacht, maar we hebben het door goede planning op kunnen vangen. Toch hebben we de hoge cijfers die we normaal halen, niet gehaald, maar de vertraging loopt niet op tot dagen.”