Voor het eerst sinds jaren zijn er meer fietsongelukken dan auto ongelukken. Vaak worden fietsers afgeleid door hun telefoon. Appen, bellen en snappen. Ook telefoonprovider Ben waarschuwt fietsend Nederland. “Als je appt, ben je met je hoofd niet in het verkeer.” In juli 2019 komt er zelfs een verbod op het gebruiken van je telefoon op de fiets.

Ongeveer tien jaar geleden, in 2009, vielen er 720 verkeersdoden. In dat jaar is ook WhatsApp uitgebracht. In 2017 zijn er 316 verkeersdoden gevallen. Voor automobilisten zijn er apps uitgebracht die zouden helpen bij de concentratie in het verkeer. Maar fietsers moeten nog altijd zelf het initiatief nemen om hun telefoon in hun zak te stoppen.

Automodus voor veilige kilometers
In 2015 introduceerde Interpolis een app die je helpt om op te letten in het verkeer. Natasja Dankers weet alles van “AutoModus.” “De app zet je aan als je in de auto stapt. Zo blokkeer je berichten en andere notificaties op je telefoon. Je kunt wel gewoon je navigatie gebruiken en je kunt een muziekje opzetten. Ook bij stilstand werkt de app, maar zodra je harder rijdt dan 20 km per uur worden de kilometers geteld.”, vertelt Natasja. Maar dat is nog niet alles. Je krijgt namelijk een kleine beloning. “Voor iedere veilige kilometer ontvang je punten. Die punten worden omgezet in geld. Dat geld schenken we namens alle AutoModus gebruikers aan een goed doel. Dat doel draagt bij aan de verkeersveiligheid in Nederland. Het doel wordt gekozen door de gebruikers.”
Of je de app wil gebruiken is natuurlijk je eigen keuze. Uiteindelijk zal je de app zelf moeten downloaden en moeten aanzetten. Toch zien we steeds vaker van dit soort apps. Maar hoe zit dit met apps voor op de fiets?

Fietsapp
“Een app voor op de fiets hebben we nog niet. Het zou wel mooi zijn als dit er is. Dat zal overigens nog wel even duren want of het werkt moet nog worden onderzocht. Jongeren zouden hiervan de grootste doelgroep zijn, dus de app zou zich moeten richten op hen. Momenteel zijn we wel bezig met VR-trainingen. Jongeren zouden dan voordat ze vertrekken hun fietsroute kunnen zien en zo alvast de gevaren op de weg kunnen zien.”
Het gebruik van de app is nog niet verplicht, en ook Natasja ziet dit niet als doelstelling. “Het is de bedoeling dat je bewuster bent van het gebruik van je mobiel in het verkeer. Ik zie het niet gebeuren dat de schade alleen nog wordt gedekt als je een verkeersveilige app gebruikt bijvoorbeeld.”