Het woord creditboys zit momenteel in de race om het woord van het jaar 2018 te worden. Dit woord is pas sinds het laatste half jaar van 2018 bekend. Het is afgeleid van het woord loverboy. Maar wat is een creditboy eigenlijk en wat doet hij/zij om zijn geld te verdienen?

Een creditboy is een oplichter zich door middel van manipulatie en/of dwang zijn slachtoffers maakt. De werkwijze is volgens Ellen Nieuwenhuijse, van meldpunt cyberboys, als volgt: “Ze gaan op zoek naar jonge mensen van minstens 18 jaar, om vervolgens met hun een ‘zakelijke’ relatie te starten. Zij hebben een leuke deal: jij moet op jouw naam verschillende telefoonabonnementen af sluiten, in ruil voor ‘salaris’. Klinkt handig, snel geld in het laatje en het kost vrij weinig moeite.”

Maar dit ligt net iets genuanceerder dan dat de zwendelaars doen lijken. Wat hier meestal aan vooraf gaat, is dat de betreffende flessentrekker een relatie met zijn slachtoffer opbouwt. Ze wekken bijvoorbeeld schuldgevoelens op bij hun slachtoffer of gaan zelfs zover om ze te laten denken dat ze daadwerkelijk vrienden zijn.

Nieuw?

Nadat deze handelingen zijn voltooid is de oplichter al binnen, maar voor het slachtoffer is het vanaf dit moment een probleem. Dit zijn telefoonabonnementen die op afbetaling worden gekocht en natuurlijk zit daar dan een dure telefoon bij geleverd. Deze neemt de dader vervolgens in beslag om door te verkopen.

Wat vervolgens gebeurt, is dat het slachtoffer met een enorm bedrag aan schulden zit die maandelijks door een provider worden geïncasseerd. Dit bedrag kan volgens Ellen Nieuwenhuijse tot in de honderden euro’s per maand lopen. Met zes verschillende telefoonabonnementen op je naam tikt dat wel aan. Dat is trouwens geen uiterste. Denk aan dingen als een hypotheek afsluiten, dat wordt allemaal meegenomen naar de toekomst.

Sicco van Steenwijk is een advocaat die zich bezighoudt met deze telefoonabonnement-fraude. Op zijn kantoor heeft hij bijna een hele dossierkast vol aan dit soort gevallen. Al sinds 2010 is hij actief met deze fraude die sinds dit jaar dus bekend staat als een creditboy-zwendel.

Probleem

“Het kopen van een telefoon op afbetaling is iets wat in Nederland vrij normaal is, maar voor Europa is dit vrij uniek”, vertelt Steenwijk. “Wat ik doe, als mensen naar mij toe komen, is contact leggen met de provider. Vervolgens leg ik uit wat zich heeft voor gedaan en op die manier probeer ik een einde te maken aan het contract. Het liefst natuurlijk met zo min mogelijk kosten voor het slachtoffer.”

Maar aan de kant van de provider levert dit vaak nog problemen op. “Die vinden dat dit contract op de juiste wijze tot stand is gekomen en dat dit ook moet worden nagekomen. Soms zijn ze wel bereid om een regeling te treffen.”

Oplossing

Steenwijk en Nieuwenhuijse vinden beide dat er een zorgplicht bij de provider ligt. “Met name bij personen die net 18 jaar zijn, moet bijzonder goed opgelet worden. Er moet worden gewaakt dat dit gebeurt door middel van een inkomenscheck.” Zo kun je nagaan of iemand überhaupt wel in staat is om zo’n abonnement te betalen.

“Ook is het zaak dat er een real time systeem moet zijn om na te kijken of mensen die dag al een telefoonabonnement hebben afgesloten.” Zegt Steenwijk, “dit zou voor slachtoffers als de provider, een hele boel problemen voorkomen”