De jaarwisseling staat voor de deur en daarmee kunnen de goede voornemens weer tevoorschijn worden gehaald. Een veelgenoemd voornemen zal het naleven van een gezonde, fitte levensstijl zijn. Bij sportschool Tino Hoogendijk in Vlaardingen kunnen klanten sinds dit jaar gebruik maken van zogeheten ‘seizoenschema’s’. Deze schema’s moeten ertoe leiden dat mensen effectiever te werk gaan en sneller progressie boeken.

“Nog even deze oefening afmaken hoor, ik moet natuurlijk wel het goede voorbeeld geven”, roept Jim Schuilenburg, personal trainer en bedenker van de seizoenschema’s, bij binnenkomst in de fitnesszaal. Schuilenburg is een van de weinigen die aan het sporten is, niet gek op een doordeweekse woensdagmiddag. Samen met de rest van het instructeursteam van Tino Hoogendijk heeft hij het idee van de seizoenschema’s uitgevoerd.

Klanten stimuleren

Schuilenburg werkt momenteel parttime bij sportschool Tino Hoogendijk, maar begon er als stagiair. Voor zijn opleiding aan het CIOS Goes moest Schuilenburg een idee bedenken om het aanbod van zijn stageplaats te verbeteren. “Ik merkte dat weinig mensen in de sportschool overstappen op een nieuw schema. Om trainingsprogressie te behouden, is dat wel van belang. Als je namelijk te lang met eenzelfde schema blijft werken, wennen je spieren op een gegeven moment aan die trainingsprikkels. Met een nieuw schema merk je dus eerder vooruitgang.”

Vanuit die constatering kwam Schuilenburg op het idee van de seizoenschema’s. Zijn collega’s konden zich hierin vinden. En zo kon het idee na intern overleg worden uitgevoerd. “Mensen komen niet uit zichzelf naar je toe om te veranderen van schema. Daarom willen wij onze klanten stimuleren door hen deze seizoenschema’s aan te bieden.” Elk seizoen, dus om de drie maanden, verandert het schema. Er wordt vooral gefocust op periodisering. “Dat wil zeggen dat we plannen wanneer iemand ‘in shape’ wil zijn. Zo willen de meeste mensen er in de zomer graag goed uitzien, daar wordt dan tijdens de andere seizoenen langzaamaan naartoe gewerkt”, legt Schuilenburg uit.

Doelgericht trainen

Het idee is dat in de herfst en winter het ‘voorwerk’ wordt gedaan en in de lente en zomer de afwerking. Maar wat is dan het voordeel van de seizoenschema’s ten opzichte van ‘normale’ trainingsschema’s? Schuilenburg loopt naar een kast en pakt er een stapeltje schema’s bij. “We nemen weer het voorbeeld van de mensen die trainen voor een ‘summerbody’. Je traint in dat geval het hele jaar voor één doel. Door de seizoenen heen verandert langzaamaan de verdeling in krachtopbouw en cardio. De drempel om over te stappen op een nieuw schema wordt door die vloeiende overgang lager.”

Na de jaarwisseling zullen de sportscholen weer volstromen met mensen die een fittere en gezondere levensstijl willen nastreven. Volgens Schuilenburg is er in januari duidelijk sprake van een piek in nieuwe leden, maar tegelijkertijd haken velen daarvan snel af. “Mensen met goede voornemens willen de omslag maken naar een fittere levensstijl en graag snel vooruitgang zien. Het idee is er, maar vaak hebben deze mensen niet goed doordacht hoe ze hun doel willen bereiken. Deze groep zal sneller een inzinking krijgen. Het seizoenschema is door de doelgerichtheid en afwisseling dan de ideale oplossing voor deze personen, lijkt ons.”

Progressie bijhouden

Roel Blom, Gym Lead en Personal Body Trainer bij Changing Life Hub in Amsterdam, kan zich vinden in het idee van Schuilenburg. Anderzijds ziet Blom eerder het niet consistent zijn en het niet bijhouden van de progressie als struikelblokken voor het maken van progressie. Blom stelt dat je met eenzelfde schema nog steeds vooruitgang kan boeken, mits je continue progressieve overload creëert. “Daarmee bedoel ik het aanpassen van het gewicht en het aantal herhalingen bij een oefening. Je ziet vaak dat mensen maar ‘wat doen’ in de gym. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, maar ze houden dan niet hun progressie bij. En dan is de kans groot dat je dus stagneert in hetgeen wat je wil bereiken.”