De vegan-lifestyle: steeds meer mensen lijken het te omarmen. Voor de gezondheid, het welzijn van dieren en het milieu. Maar naast voeding neemt ook het aantal gebruikers van veganististische cosmetica toe. 

In 1996 waren er nog maar zo’n 16.000 veganisten in Nederland. In 2014 zag je het aantal stijgen naar 45.000, waar de Nederlandse Vereniging voor Veganisten (NVV) in 2018 publiceerde dat er  in Nederland ondertussen meer dan 100.000 veganisten wonen. Vooral in de laatste jaren is het aantal enorm gegroeid. Vooral de jongere generaties staan open voor de dierenleed-vrije levensstijl.

Vega(n)

“Vegetariërs zullen over het algemeen wel moeite hebben met ingrediënten als gelatine, maar vinden honing bijvoorbeeld geen enkel probleem,” vertelt Ankie van Kasteren, model, fotograaf en veganist in hart en nieren. “Vegetarische producten zijn letterlijker, duidelijker aantoonbaar. Zit er geen vlees of vis in? Dan is er geen probleem. Als veganist moet je toch vaker nadenken over de gebruikte ingrediënten.”

Het aanbod van vegan make-up blijft stijgen. Wel denken consumenten vaak dat cosmetica dat gelabeld is als vegetarisch, ook vegan friendly is. Dat klopt niet. Vegetarische producten kunnen namelijk alsnog dierlijke producten bevatten: ze zijn dan alleen niet afkomstig van dode dieren. Ingrediënten als eiwitten, honing, en bijenwas worden weggehaald bij een levend dieren en worden daarom als vegetarisch gezien.

Dierproeven in China

Ondanks het feit dat het veganisme toeneemt, denkt van Kasteren niet dat het de norm gaat worden voor bedrijven om vegan te produceren. “Zeker niet voor beauty-producten. Dat komt omdat er heel veel wordt verkocht in China. Die producten zijn bij voorbaat al niet vegan. Zij doen daar namelijk verplicht diertesten. Als ik heel realistisch naar de wereld kijk zie ik dat mensen er gewoon nog niet aan toe zijn om 100% vegan te leven.”

Van Kasteren houdt zich in haar projecten veel bezig met dierenleed en mensenrechten. Ze werkt daarbij het liefst met mensen die gebruik maken van veganistische merken. “Het is niet dat ik vind dat iemand opeens al z’n spullen weg moet gooien en alles opnieuw moet kopen. Want ja, dat ligt er al en dat heb je toch al gekocht. Maar het is wel het meest prettige voor mij als ik weet dat iemand nadenkt over de cosmetica die aan wordt geschaft. Waar komt het vandaan, wat doet dat met mijn voetafdruk?”