Elke muziekliefhebber herkent het wel: je zit al een uur zenuwachtig naar je scherm te staren. De bestelpagina opent, je klikt het gewenste ticket aan en vervolgens de melding ‘sorry, deze kaarten zijn niet beschikbaar’. Ze zijn opgekocht door mensen en organisaties die de tickets vervolgens razendsnel voor een groter bedrag te koop aanbieden.

Actie

De prijzen rijzen inmiddels de pan uit; vaak wordt voor tickets op doorverkoopsites minimaal het dubbele van de oorspronkelijke prijs gevraagd. Dit probleem leidde zelfs tot Kamervragen en wetsvoorstellen, waarvan een aantal van de hand van SP-kamerlid Peter Kwint. Zijn eerdere motie kwam niet verder dan de Eerste Kamer, mede vanwege een te laag draagvlak in de sector. Dat lijkt echter een verkeerde aanname, zo blijkt uit een manifest van Kwint, dat een groot aantal Nederlandse artiesten ondertekenden. Zij willen ook eerlijke prijzen voor hun fans en een eerlijk inkomen voor henzelf. De extra inkomsten die vergaard worden door de doorverkopers, komen niet bij de organisator, ticketverkoper of artiest terecht. Kwint: “Ik ben veel in gesprek met boekers, ticketeers, festivals en zalen over hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Die gesprekken lopen ook internationaal, zodat we kunnen leren van wetten in andere landen. Uiteindelijk ga ik zelf een wet schrijven, want het kabinet laat dit na.” Een goede oplossing is volgens hem een doorverkoopprijs van maximaal 10-15% meer dan de oorspronkelijke prijs en harde maatregelen in plaats van enkel een voorlichtingscampagne als ‘weet waar je koopt’.

Marktplaats voor Ticketmaster

Die verdere maatregelen neemt ook Ticketmaster. Zij zijn bezig met een oplossing: een eigen marktplaats, waarop tweedehands tickets voor de ‘kale prijs’ en bijkomende servicekosten aangeboden worden. In het Verenigd Koninkrijk is de nieuwe dienst, ‘Fan-to-Fan resale Ticket Exchange’ al online. Ook in Nederland gaat de dienst later dit jaar online. De marktplaats is geïntegreerd in de originele Ticketmaster website, waarbij bij verkoop een volledig nieuw ticket ontstaat. Op de plattegrond van een evenementlocatie is dan te zien welke plaatsen er opnieuw te koop aangeboden zijn.