Sinds het invoeren van de scan-auto in Tilburg zijn de aantal naheffingen met wel 60 procent gestegen dan voordien. Dat meldt het Brabants Dagblad. Zo werd ook bericht dat het bedrag van de naheffing om laag gaat zodra de opbrengsten de kosten overtreffen.

Ook wordt er in de BoeteBase van het Openbaar Ministerie gesproken van een bedrag van 95 euro, terwijl in Tilburg je een bedrag van 62 euro betaalt bij verkeerd parkeren. Dat is een duidelijk verschil in bedrag, wat om meer uitleg vraagt.

Marloes van Kessel, woordvoerder van het parket Centrale Verwerking Openbaar ministerie,  vertelt dat de individuele gemeentes mogen kiezen tussen twee regelingen. “Óf de gemeente kiest voor het bedrag vastgesteld in de wet, óf ze kan kiezen voor de naheffingsaanslag.”

In de praktijk kiezen de meeste gemeentes voor de naheffingsaanslag. Zij kunnen namelijk het bedrag gebruiken voor de kosten die zij als gemeente maken met bijvoorbeeld de aanschaf van zo’n scan-auto. Als de gemeente zou kiezen voor het vaste bedrag gaat het bedrag, met aftrek van de administratiekosten, naar de staat.

Dit betekent echter niet dat de gemeentes het bedrag torenhoog kan maken. Ze mogen namelijk geen winst maken op de naheffing.

Tom Daelman, woordvoerder van de gemeente Tilburg, legt uit hoe het bedrag van de naheffing tot stand wordt gebracht: “In het najaar bekijken we de kosten en de opbrengsten van het afgelopen jaar. Deze factoren wegen we tegen elkaar op, en dan komen we tot een bedrag voor het komende jaar waardoor wij onze kosten eruit halen, en tevens geen winst maken.” De kosten die gedekt moeten worden in een naheffingsaanslag zijn bijvoorbeeld van vergunningen, administratie en de aanschaf en onderhoud van een scan-auto.

In de kaart hieronder zijn de naheffingsbedragen van de vier grootste steden van Brabant te zien:

* De kosten zijn exclusief de heffing van het geldende parkeertarief.