Sportdocumentaires op Netflix, het worden er steeds meer. Twee weken geleden nog is de documentaire van de Formule 1 uitgekomen: Drive to Survive, maar hoe komt het dat dit genre steeds populairder wordt op Netflix?

Sportmarketing
Dat sport zich verbindt met grote mediabedrijven als Netflix heeft te maken met sportmarketing. “Met sport kun je een bepaald gevoel overbrengen naar de kijker toe en dat is vaak ook een herkenning voor kijkers”, zegt Joeri van Thiel eigenaar van Double M Sportmarketing & Management. “Je ziet vaak dat deze documentaires naar een bepaald hoogtepunt toe gaan. De hoofdrolspelers bevinden zich eerst in een diep dal en als kijker word je zo meegenomen naar het hoogtepunt. Dit zie je ook bij emotionele films, een genre waar mensen ook graag naar kijken. Daarnaast wordt sport steeds belangrijker in onze maatschappij, je ziet het aan Max Verstappen: Nederland staat op. Door hem kijken er meer mensen naar de Formule 1.”

Nieuw publiek
Het promoten van sporten op Netflix is ook een middel om een nieuw publiek aan te boren. “Je ziet het aan de nieuwe Formule 1 documentaire. Kijkers die niet naar de Formule 1 kijken, worden op deze manier geïnspireerd doordat ze nieuwe inzichten krijgen in de sport. Zij zullen zo eerder geneigd zijn om een race te gaan kijken.”

Met steeds nieuwe sportdocumentaires als de Formule 1, is dit genre op Netflix volop in ontwikkeling. “Netflix moet geen sportzender worden. Deze documentaires moeten worden gezien als een verlengstuk van het publiek dat de sport al trekt. Een documentaire over badminton, zal de sport geen miljoenen nieuwe fans opbrengen.”