Thuis sporten kan tegenwoordig op allerlei manieren. Toch vergeten mensen die in de woonkamer rekken en strekken vaak de risico’s hiervan.

Het begint bij mensen weer te kriebelen om zich uit te sloven voor een summerbody, want de lente is begonnen. Mensen met een druk leven kunnen er voor kiezen om thuis te sporten via YouTube-filmpjes of een app op de telefoon. Neem studenten die laat thuis zijn, veel huiswerk hebben en daarnaast nog willen socializen.

Voordelen

Trainen met gratis apps werkt enigszins volgens personal trainer Jim Goosen die werkzaam is bij gezondheidscentrum Fit en Gezond. “In een app kan je vaak veel dingen bijhouden, je kan dus ook zien of je progressie boekt. Daarnaast heb je de app altijd bij je en bevat deze vaak filmpjes en foto’s bij de oefening, waardoor je meteen weet wat je moet doen.”

De 18-jarige studente luchtvaartdienstverlener Maaike Pennings ervaart thuis sporten met apps, filmpjes via YouTube en oefeningen via het internet als erg handig. “Ik heb niet altijd tijd om naar de sportschool te gaan. Thuis kan ik gewoon beginnen en stoppen wanneer ik wil. Ook ben ik door thuis te sporten niet de tijd kwijt om ook nog naar de sportschool te gaan.” Daarnaast voelde Pennings zich bekeken in de sportschool.

Nadelen

Het lijkt helemaal geweldig dat thuis sporten, maar volgens Goosen zijn er dingen die mensen vergeten tijdens de work-out. “Neem als voorbeeld de houding bij de oefeningen. Je eigen houding zie je vaak niet goed en dat is toch best belangrijk om blessures te voorkomen.” Als personal trainer zorgt Goosen ervoor dat hij goed op zijn sporters let en hen ook persoonlijk advies geeft.

Jim Goosen noemt nog een valkuil van thuis sporten: “Je zal als je thuis sport ook wat vaker denken: oh, ik kan wel een dagje overslaan. Achteraf heb je dan een schuldgevoel, omdat je die dag niet hebt gesport.” Een personal trainer zorgt er juist voor dat mensen een stok achter de deur hebben om hun doelen te behalen.

Door eerdere fitnesservaringen weet Pennings vaak goed hoe ze oefeningen moet uitvoeren. “Als ik denk dat ik ze niet goed uitvoer, dan zoek ik het op internet of op YouTube door middel van filmpjes op om te zien hoe het wel moet.” Die online begeleiding is voor haar voldoende.

Summerbody krijgen

Als je nu nog moet beginnen, geen paniek. Het is volgens personal trainer Goosen nog mogelijk om in de zomer met een afgetraind lichaam op het strand te liggen.“Wanneer je sport én je voeding in orde is, behaal je makkelijk je doel. Zorg dat je goede discipline hebt en probeer het sporten niet uit te stellen. Goede muziek is ook niet onbelangrijk bij de oefeningen en doe vooral oefeningen met kettlebells.”