In de taxibranche is de laatste tijd veel ontevredenheid. De premies van taxiverzekeringen zijn hoog waardoor het voorkomt dat chauffeurs deze kosten proberen te omzeilen. Wat zijn de risico’s die zij nemen en wat betekent dit als je slachtoffer wordt van een ongeluk?

In januari 2018 besloten verschillende verzekeraars om te stoppen met taxiverzekeringen. Hierdoor werd het aanbod kleiner en stegen de premies. Chauffeur Mehmet Karay vertelde in een eerder interview hoe chauffeurs deze hoge kosten proberen te omzeilen door een particuliere verzekering af te sluiten. Het scheelt volgens hem een hele hoop geld.

Rijden in de binnenstad

Een taxiverzekering is duurder, omdat je voor meer kilometers betaalt in de binnenstad. Door de auto particulier te verzekeren zien ze hier dus van af. Vanzelfsprekend nemen chauffeurs een groot risico door altijd aansprakelijk gesteld te worden wanneer zij een verkeersongeluk veroorzaken. Ze moeten dan zelf voor de kosten opdraaien.

Bert Sonneveld van de Vereende, het vangnet voor schadeverzekeringen in Nederland, legt uit dat we in Nederland iets bijzonders hebben. “Wanneer een auto niet verzekerd is als taxi, dan is er het Waarborgfonds. Als je slachtoffer wordt van een verkeersongeluk in een onverzekerde taxi dan wordt deze schade door het Waarborgfonds uitgekeerd.”

Particulier verzekerd

Het is niet zo dat een taxichauffeur dankzij het Waarborgfonds wegkomt zonder schadevergoeding te betalen. Wanneer een taxi als particulier verzekerd is, wordt dit al snel duidelijk voor de verzekering. “Wanneer ze erachter komen dat een chauffeur zijn auto als taxi gebruikt, dan moeten de kosten die zij hebben uitgekeerd aan het slachtoffer terug worden betaald.” Het slachtoffer van het verkeersongeluk komt nooit in conflict met de taxichauffeur of het taxibedrijf. Het is dus natuurlijk véél verstandiger en uiteindelijk voordeliger voor een chauffeur, om zijn auto gewoon als taxi te verzekeren.