Sportsupplementen en -shakes worden volgens marktonderzoeker Euromoniter steeds vaker verkocht. Maar zijn al die poeders en shakes wel goed voor je lijf?

Er zijn verschillende soorten shakes. Een pre-workout shake drink je om energie te krijgen voor het sporten. In zo’n shake zitten voornamelijk stoffen als cafeïne, creatine en aminozuren. “Iemand die net begint met sporten en shakes, kan kiezen voor een lichtere shake. Dit betekent dat er een lagere dosering in zit van de stoffen”, zegt klantenservice medewerker van Body & Fit. Medewerkers van Body & Fit volgen cursussen, zodat ze verstand hebben van de producten.

Voor de gevorderde sporter zijn er zwaardere shakes waarbij de doseringen hoger liggen”, zegt Body & Fit. Naast pre-workout shakes, zijn er ook eiwitshakes. “Deze zijn bedoeld om het herstel van de spieren na het sporten te bevorderen. Hier zitten – zoals de naam al zegt – vooral eiwitten in”, aldus Body & Fit.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.
[

Grote onzin
Student Stan Rijken (24) heeft een half jaar eiwitpoeder gebruikt na het sporten. De student is rond zijn achttiende begonnen met het gebruiken van eiwitpoeders. “Ik heb mijn eiwitpoeders gekocht op dezelfde site als een vriend van me.” Pre-workout shakes gebruikte Stan niet. “Als je energie nodig hebt voor je workout kun je net zo goed een bak koffie naar binnen gooien.”

Toen de student geblesseerd raakte, is hij een tijd gestopt met sporten. Na de blessure heeft hij het sporten terug opgebouwd. Hij sport nu zo’n drie à vier keer per week, zonder eiwitpoeder. “Achteraf gezien was het grote onzin, want ik merkte niet echt een verschil door die shakes”, zegt de student.

Het binnenkrijgen van voldoende eiwitten is belangrijk. “Bij een tekort aan eiwitten kan je bijvoorbeeld meer en langer last hebben van spierpijn na het sporten, omdat je spieren langzamer herstellen”, vertelt Body & Fit. Zo’n eiwitshake is volgens de verkoper bedoeld als extraatje en niet als vervanger van het gewone eiwitrijke eten als kip of kwark.

Schadelijkheid
“Doordat er in eiwitshakes vrijwel alleen eiwitten zitten, zijn deze niet schadelijk voor je lichaam. Bij pre-workout shakes verschilt het per persoon. Vandaar dat er wel verschil zit in dosering bij pre-workout shakes en niet bij eiwitshakes”, zegt de medewerker van Body & Fit.

“Hoewel pre-workout shakes in principe ook geen kwaad kunnen, raden we altijd aan om na het leegmaken van de pot 2 à 3 weken te stoppen. De cafeïne is op lange termijn namelijk wel slecht voor je lichaam. Als je al eerder merkt dat het niet meer werkt of je voelt je er minder goed door, meteen stoppen”, aldus Body & Fit.

Eiwitshakes kun je volgens hun altijd blijven drinken, omdat daar vrijwel alleen eiwitten inzitten. “Je moet natuurlijk niet tien shakes per dag drinken, maar ongeveer 3 shakes per dag is prima. Als je merkt dat jouw lichaam meer kan hebben, mag dat natuurlijk ook.”

Pre-workout en eiwitshakes kunnen dus helpen bij het sporten. Kijk voor je sportshakes gaat kopen wel goed naar de stoffen die erin zitten en welke dosering bij jou past.