Uber heeft vandaag bekend gemaakt dat de Freight-app naar Nederland komt. De app verbindt vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers met elkaar, maar Edwin Atema van het FNV staat niet bepaald te springen.

“Als we naar de taxidienst van Uber kijken, heeft die niet bepaald bijgedragen aan het imago van de sector”, zo stelt Edwin Atema van FNV transport en logistiek. Uber wil met zijn dienst bemiddelen tussen de chauffeurs en de opdrachtgevers, maar Atema betwijfelt of dat de transportsector gaat verbeteren. Atema: “Ik zou echt niet weten hoe Uber zo’n gat moet gaan dichten. Er is gewoon een tekort aan werknemers omdat de arbeidsvoorwaarden gesloopt zijn.”

Efficiënt

Met de dienst hoopt Uber voor een efficiënter vervoer te kunnen zorgen. Atema ziet zelf ook dat het vervoer efficiënter kan, maar denkt dat het probleem ergens anders ligt. “Werknemers zijn zo goedkoop in deze sector, dat de bedrijven vrachtwagens gewoon leeg ergens naartoe laten rijden, dat is dus niet omdat er problemen zijn met de lading. De loonkosten in de sector zijn gewoon te laag, dat is de realiteit”, aldus Atema.

Nederland is het eerste Europese land waar Uber zijn dienst gaat introduceren. Twee jaar geleden is Uber in de Verenigde Staten met Uber Freight begonnen. Atema: “Ik heb mijn Amerikaanse collega’s hier vanmorgen over gesproken en die wisten niet te vertellen wat Uber precies daar doet. Dus ik denk niet dat ze daar hele revolutionaire dingen doen.”

Gevolgen

Hoe het er voor de transportsector in Nederland eruit komt te zien en wat de gevolgen zullen zijn is nog onduidelijk, maar Atema staat nog niet te springen. “Uber heeft het niet zo nauw met de verkeersveiligheid en de wet en regelgeving. Vooruitlopend op de zaken word je daar natuurlijk niet vrolijk van”, aldus Atema.

Loading...

Loading…