Je hebt het misschien niet door, maar als je naar de radio luistert, is de kans groot dat je naar een mannelijke artiest aan het luisteren bent . Muziekjournalist Rufus Kain concludeerde dat er sprake is van een scheve man-vrouw verhouding in de muziekindustrie.

“Tussen 2000 en 2016 was 98,3% van de Pinkpop-headliners man”, ondervond muziekjournalist Kain. “Ik heb ook gekeken naar airplay van alle Nederlandse radiostations tussen april 2016 en april 2017. Wat eruit kwam was dat slechts 23 procent van de gedraaide muziek in die periode van een vrouw was.”

Oorzaken

De belangrijkste reden voor de ongelijkheid in de hitlijsten is volgens Kain dat de kansen niet gelijk zijn. “De cijfers over de headliners van Pinkpop laten zien dat vrouwen niet hetzelfde podium geboden wordt als mannen. Verder denk ik dat framing in een geval als dat van Amy Winehouse niet helpt. Zij werd neergezet als een problematisch persoon, terwijl Pete Doherty, die soortgelijke patronen erop na hield, werd gezien als ‘stoer’ en een ‘bad boy’.”

Het probleem kan hem ook zitten in de ontwikkeling op jonge leeftijd, Stelt Kain. “Jongens die op jonge leeftijd een instrument willen bespelen, spelen meestal gitaar, terwijl dat bij meisjes meestal iets als dwarsfluit is. Hoe vaak hoor je nou een dwarsfluit terug in de Top 40?”

Ook vanuit de stichting Nederlandse Top 40 wordt de ongelijkheid grotendeels onderschreven aan ongelijke kansen. Ambassadeur Vincent van Loon benadrukt het belang van rolmodellen. “Er zijn, zeker in Nederland, gewoon niet zo veel vrouwen om naar op te kijken. Meisjes worden niet echt actief aangemoedigd dat podium op te stappen.

Radio

Ook de radio zou hierin wat meer eigen initiatief mogen tonen, vindt Van Loon. “De meeste stations baseren hun dagelijkse playlists op marktonderzoek, terwijl het soms geen kwaad kan om er als radio bewust voor te kiezen om extra vrouwen te draaien.” Dat hoeft het publiek niet eens te merken. “Toen Roosmarijn Reijmer nog bij 3FM zat, draaide ze een keer een heel uur alleen maar vrouwelijke artiesten en niemand bleek het achteraf gemerkt te hebben”, zegt Rufus Kain hierover.

Realiseren

Gevraagd naar verhoudingen binnen de Top 40 geeft Van Loon aan het eigenlijk als ‘best gelijk’ te ervaren. “Deze percentages had ik echt niet verwacht. Ik was mij niet bewust dat het zo ongelijk was,” zegt hij. Ook Kain realiseerde zich voor hij onderzoek deed nooit hoe erg het er eigenlijk mee gesteld was. “Misschien komt het doordat je met een Rihanna, Beyoncé en Adele juist een aantal vrouwen hebt die helemaal aan de top staan. Dat het daaronder juist erg tegenvalt hebben mensen niet zo door.”

Toekomst

Toch zou het wel kunnen gaan veranderen, zeggen beide mannen. “Ik zie wel duidelijk dat er binnen verschillende genres een nieuwe lichting vrouwelijke artiesten aankomt dan een aantal jaren geleden. Of deze er ook uiteindelijk ook allemaal doorheen komen is een tweede, maar de aanwas lijkt er wel te zijn,” geeft Kain aan.

Tot slot wijst Van Loon op dé hoop voor Nederlandse vrouwen. “Davina Michelle zou echt dat rolmodel kunnen zijn waar veel meisjes behoefte aan hebben. Neem haar zelfstandige doorbraak via YouTube naar een dikke nummer 1-hit en wat er dan ook nog gaat komen. Dat kan echt voor verandering gaan zorgen.”

Klik hier om de verhoudingen binnen de huidige Top 40 zelf te checken.

Loading...

Loading…

Bron foto: Pixabay