Mediteren is een belangrijk aspect binnen de (top)sportwereld. Volgens kenners is het net dat extra beetje om je naar een hoger niveau te tillen.

Op zondag 17 maart won de 18-jarige Bianca Andreescu het Indian Wells tennistoernooi in het vrouwenenkelspel. In een interview met WTA Insider gaf ze aan dat als ze wakker wordt eerst gaat mediteren, niet op je telefoon kijken, maar eerst 15 minuten pakken om de dag rustig beginnen. Ook toptennisser Novak Djokovic maakt elke dag gebruik van meditatie. Maar is meditatie nu een belangrijk aspect of is het ‘een zweverig iets’?

‘’Jarenlang heb ik gekampt met negatieve gedachtepatronen’’

Gevangen in mijn hoofd
Tennis is een individuele sport en het mentale aspect is belangrijk, omdat je alles zelf doet. Ook in de voetballerij – waar je vrijwel alles in teamverband doet –  wordt er gebruik gemaakt van meditatie. Danny Kiezebrink is een jeugdtrainer in de voetballerij, die zelf op hoog niveau gevoetbald heeft. In zijn opleidingsvisie is naast technische vaardigheden, een belangrijk stuk weggelegd voor mentale processen. Door zijn eigen negatieve ervaringen en gedachtepatronen in de voetballerij, begon hij in zijn tienerjaren al met het beoefenen van ademhalingstechnieken en meditatie. ‘’Jarenlang heb ik gekampt met negatieve gedachtegangen op de avonden voor de wedstrijd. Amper in slaap komend. Malend wat er allemaal fout kon gaan. Hoe fit ik ook was. Hoe goed ik ook de vorige wedstrijd speelde. Volledig gevangen in mijn eigen hoofd.’’

‘’Jij kan als talent zomaar de volgende zijn die wordt weggestuurd’’

Waarom is meditatie belangrijk binnen de sport volgens Danny? ‘’Vanwege het feit dat er te allen tijde gepresteerd moet worden. Daarbij heb je te maken met veel druk van buitenaf. Coaches, media. Jij kan als talent zomaar de volgende zijn die wordt weggestuurd. Juist hierin helpt meditatie. Rust vinden in een drukke sportwereld. In mijn ogen is het grootste voordeel van mediteren dat je compassie voor jezelf ontwikkelt. Je kunt namelijk geen compassie voor anderen hebben, als je dat niet bij jezelf hebt. Zelf gebruik ik de rust als een soort meditatiemoment. Eerste vijf minuten volledige stilte in de kleedkamer, goed laten ademen en rustig nadenken. Dan één of twee kleine tactische aanpassingen om de wedstrijd te doen kantelen en daarna weer rust tot de scheidsrechter ons op komt halen. Ik ben ervan overtuigd dat jongens vrijer in het hoofd het veld opgaan.’’

‘’Mediteren is een heel breed begrip’’

Sporten is presteren
Frank Verdonschot is bezig met het afronden van de opleiding toegepaste psychologie. Hij is supervisor bij Mentale Sportbegeleiding, dit is een coaching bureau die zich focust op (top)sporters, universitaire sportcentra, trainers en werknemers bij hun mentale proces. ‘’Mediteren is een heel breed begrip, er zijn ontelbare vormen van. Een lagere bloeddruk, een lager stressniveau, spierontspanning en visualiseren van gehoopte resultaten zijn enkele voordelen van meditatie. Eigenlijk is het een tool die zowel op de korte als lange termijn succes boekt. Hier in de westerse wereld beseffen wij nog niet goed dat er zo’n groot verschil tussen het mentale en fysieke aspect is. Het verschil tussen goed en geweldig presteren zit écht in het mentale aspect. Sporten is presteren, maar presteren is meer dan alleen sporten.’’