Volgens Betaalvereniging Nederland worden oplichters steeds creatiever en sturen zij steeds betere phishing-berichten. Jongeren en ouderen zijn vaak de dupe van phishing (internetfraude). De schade bij banken is toegenomen met bijna drie miljoen euro.

Fraudeurs bereiken jongeren steeds makkelijker via sociale media en weten hen overtuigender persoonlijk aan te spreken. Betaalvereniging Nederland is een vereniging die het betalingsverkeer in Nederland goed in de gaten houdt. “Dat is in deze tijd onmisbaar, want jongeren zijn een kwetsbare doelgroep voor fraudeurs.”

Sociale media

Femke (17) kreeg met internetfraude te maken via Instagram. Haar werd verzocht om via een verzonden mail, geld over te maken. “Toen ik erachter kwam dat ik was opgelicht, vond ik het echt heel vervelend. Ik was plots tweehonderd euro lichter en dat is voor mij best veel geld.”

Voor Femke is dit dan ook een wijze les. “Ik heb er zeker van geleerd. Je moet niet zomaar gelijk alles geloven. De fraudeurs gaan tegenwoordig heel goed te werk. Ze hangen een mooi verhaaltje op en ze laten het ook echt, echt lijkt. Zo stuurden ze mij bijvoorbeeld een bevestiging van mijn betaling, maar daarna heb ik niks meer vernomen. Toen kwam ik erachter dat het foute boel was.”

Niet makkelijk

Uiteindelijk heeft het phishing-slachtoffer het account gerapporteerd en het daarbij gelaten. “Het is best nog een gedoe om je geld terug te kunnen krijgen. Zo las ik op internet dat veel mensen het proces wel in gang hebben gezet, maar dat het best lang kan duren. Daarom heb ik er ook eigenlijk niks meer mee gedaan.”

Volgens Betaalvereniging Nederland is het inderdaad niet makkelijk. “Je moet goed kunnen beargumenteren waarom jij vindt dat je je geld terug moet krijgen en dan zal de bank nog een onderzoek instellen om te kijken of jij niet verwijtbaar bent geweest.”

Betaalvereniging Nederland geeft als tip om, e-mails die iets van jou willen, aandachtig te lezen. “Wanneer je het vermoeden hebt dat er om ‘geheime gegevens’ wordt gevraagd, moet je eigenlijk al argwaan krijgen en het melden. Ook wordt er gebruik gemaakt van voordeeltjes, bijvoorbeeld een aanbieding die over een paar uur voorbij is. Dit is een vorm van het slachtoffer onder dwang zetten.”

Opsporen

Naast zelf alert te zijn en phishing te rapporteren, werken banken ook nauw samen met internetproviders, politie en justitie. “Banken hebben een speciaal e-mailadres waar je melding van kunt maken van internetfraude. Daarnaast wordt het door de samenwerking met de overheid steeds makkelijker om phishing uit de lucht te halen en fraudeurs op te sporen.”