Na V&D, Kijkshop, Intertoys en Coolcat is het doek ook gevallen voor Op=Op Voordeelshop. Volgens retaildeskundige Tom Kikkert heeft dat verschillende redenen.

Er is volgens Kikkert een flinke groei te zien in online winkelen, maar dat is niet de oorzaak voor het failliet gaan van Op=Op Voordeelshop. De retaildeskundige ziet drie mogelijke redenen waarom de stekker eruit is getrokken.

Inkrimpen

Door het faillissement aan te vragen kan het bedrijf van veel dingen af komen. Ze kunnen dan namelijk een doorstart maken met de onderdelen van het bedrijf die wel goed gaan. “Door het faillissement kunnen ze inkrimpen. Het is een aanpak om van moeilijke winkels, vestigingen en het bijbehorende personeel af te komen,” vertelt Kikkert. Via de officiële weg kost dat veel. Kikkert vindt dit geen chique variant, maar bedrijven kiezen er volgens hem toch vaak voor.

Concurrenten

De winkel was volgens Kikkert geen grote, machtige speler, hierdoor konden ze niet mee met de grote spelers. Er zijn winkels die een wereld creëren waarbij je het gevoel krijgt dat alles erg goedkoop is. “In die winkels zie je TL lampen hangen en er liggen goedkope vloeren. Dat doen ze om jou als consument het gevoel te geven dat je nooit duur uit kan zijn,” aldus de retaildeskundige. Dit is volgens Kikkert ook de lijn die de winkel heeft gevolgd, maar om in die markt succesvol te zijn moet je tot de allergrootste winkels behoren.

Succesvol zijn

Nog een mogelijke reden is dat de winkel geen vermogen meer heeft om de grote partijen op te kopen. Om in deze markt succesvol te zijn, moet je als winkel aan een aantal voorwaarden voldoen. Kikkert: “Je moet de allergrootste zijn of met de grootste spelers mee kunnen doen, zodat je scherpe prijzen hebt, een groot aanbod hebt en op plekken zitten waar heel veel mensen komen. Op=Op Voordeelshop is daar dus tussen wal en schip geraakt.”