Deze week hebben achtentwintig vrouwelijke coureurs gestreden om een plekje in de W Series: een nieuwe raceklasse speciaal voor vrouwen. Vandaag werd bekend gemaakt dat de Friezin Beitske Visser Nederland gaat vertegenwoordigen.

In mei beginnen de eerste races, er zijn achttien plekken te verdelen plus twee reservenummers op de ‘bank’. Het is een totaal nieuwe klasse in de racewereld, maar kan qua vermogen worden vergeleken met de Formule 3. De slogan van de competitie is ‘rethink racing’ wat duidt op het lage aantal van vrouwelijk coureurs in de race competities.

Tekst gaat door onder foto.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

#WSeries has added PUMA Motorsport to its expanding family of world-class partners as it gears up for the opening race of the season. #RethinkRacing

Een bericht gedeeld door W Series (@wseriesracing) op

Dit waren de laatste achtentwintig kwalificanten van de W Series.

Joe van Burik is F1-journalist en schreef het boek ‘Formule 1 voor Dummies’. Hij is enthousiast over de nieuwe competitie, maar vraagt zich wel af of het een lang leven heeft. ‘Het is moeilijk te zeggen of we deze klasse volgende jaar ook nog hebben, maar ik denk dat het goed is dat hij er komt. Het statement is al heel sterk en het start een discussie in de race-wereld.’

De nieuwe wedstrijd wordt uitgezonden als ‘voorprogramma’ van de DTM-klasse, ook wel de Formule 1 van toerwagens genoemd. Het zijn in totaal zes wedstrijden verdeeld door Europa, de dure plekken zoals Abu Dhabi en Monaco zitten er niet bij. Wel komen de dames in actie op het circuit in Assen.

Vrouwen zijn niet verboden

Het is niet verboden om als vrouw mee te doen aan de F1, het is alleen niet zo gebruikelijk. De vrouwen komen wel langzaam in opkomst, zo rijdt komend seizoen de eerste vrouwelijke coureur mee in de F2: Tatiana Calderón. Maar waarom zit er nog steeds geen vrouw in de F1? ‘Autosport is heel duur en voor vrouwen is het lastig om een sponsor vinden omdat er zo weinig vrouwen in de sport zitten’, zegt van Burik. ‘Daarnaast moet je al heel jong beginnen. In een jaar beginnen er ongeveer duizend mensen met karten, waarvan er slechts vijf procent vrouw is.’

Als je dus wiskundig kijkt, is er al een hele kleine kans dat een vrouw terecht komt in de Formule 1. ‘In de Formule 1 rijden de beste twintig van de wereld, de kans dat daar een vrouw tussen zit is heel klein.’

Nederland had vier kansen om een vrouwelijke coureur in de W-series te zien. Burik wist met zekerheid dat zeggen dat er minstens één doorging. Coureur Beitske Visser is de gelukkige, en maakt kans op een prijzenpot van 500.000. Dat is niet heel veel, maar zij ziet het vooral als ‘opstapje’ naar de echte racewereld.