Docenten moeten leerlingen meer stimuleren om in beweging te zijn. Dat vinden ergonoom Carin van den Bosch en bewegingswetenschapper en epidemioloog dr. Hidde van der Ploeg. Door te weinig beweging kan je naast gezondheidsproblemen ook dode billen krijgen.

In Groot-Brittannië zijn in 2016 70.000 mensen overleden aan een weinig actieve leefstijl. Dat blijkt uit een studie die deze week is gepubliceerd. Nederlanders zitten het meeste aantal uren per dag op een stoel of een bank. Dat wordt duidelijk uit de Eurobarometer, peilingen uitgevoerd namens de Europese Commissie.

Tekst gaat door onder de tool.

Risico’s

Veel zitten kan leiden tot het ‘dode billen-syndroom’. Dat meldt gezondheidsnet.nl. Bilspieren gaan door veel zitten in ruststand. Het syndroom zorgt voor evenwichtsproblemen, heup- en rugpijn. Onbewust wordt er in het lichaam kracht gezocht in andere spieren. Gelukkig kan je achter het ‘dode billen-syndroom’ komen door de Trendelenburg-test te doen.

Tekst gaat door onder de tool.

Zitduur

Studenten zitten tijdens een schooldag veel. Ergonoom en docente Carin van den Bosch vindt het dan ook belangrijk dat studenten hun zitduur proberen te verkorten. “Het is verstandig om na een paar uur durend college niet meteen weer te gaan zitten. Neem de trap, eet je broodje wandelend buiten op of loop even van gebouw naar gebouw.”

Ook docenten kunnen volgens Van den Bosch en Van der Ploeg iets doen om het zitgedrag van studenten te verminderen. Bewegingswetenschapper Van der Ploeg: “Ik doe met mijn studenten wel eens een quiz tijdens de les. Als ze ‘ja’ vinden, moeten ze staan, als ze ‘nee’ vinden, dan blijven ze zitten.” Daarnaast is er volgens hem ook de mogelijkheid om kleine werkgroepen wandelend te doen.

Zit-statafels

“Bij verschillende bedrijven worden zit-statafels geplaatst, maar die omslag is nog niet te zien bij scholen,” vertelt Van der Ploeg. “Het is best lastig om niet veel te zitten, omdat we alles zo hebben ingericht dat we vrijwel overal kunnen zitten. Het onderwijs is daar grotendeels ook zo op ingericht. Wij raden mensen aan om een gezonde balans door de dag heen te vinden tussen zitten, staan en bewegen.”

Dode billen voorkomen

Om te voorkomen dat je dode billen krijgt, moet je bewegingen door de dag heen afwisselen. “Ik vind het belangrijk dat mensen bewust zijn dat je lichaam het lange zitten niet fijn vindt. Ik adviseer studenten om na een college even te lopen, de trap te nemen en wat zuurstof buiten te happen. Dan kan je ook even je hoofd leegmaken,” vertelt Van den Bosch.