Tussen het mannenwielrennen en vrouwenwielrennen is er veel verschil. Alleen al het prijzengeld is heel erg verschillend. Bijvoorbeeld bij de afgelopen Amstel Gold Race bedroeg het prijzengeld voor de dames €1.128, terwijl de winnaar bij de mannen €16.000 mee naar huis nam. En ook in het budget van mannenploegen en vrouwenploegen zit een groot verschil.

De UCI (Internationale Wielerunie) heeft de gelijkheid tussen mannen en vrouwen hoog op de agenda staan en voert vanaf 2020 het minimumsalaris in voor vrouwen. Oud-prof en oprichtster van de vakbond voor profwielrensters, Iris Slappendel, noemt dat een goede zaak, maar plaatst er ook kanttekeningen bij. “Het is een mooi besluit, maar eigenlijk zou het vanuit de ploegen zelf moeten komen, in plaats van dat de UCI dit moet beslissen”, zegt ze. “Maar het is een eerste stap, ik ben blij dat er iets gebeurt.”

Gelijk deelnemersveld
Sommige koersen hebben het prijzengeld al meer gelijkgetrokken. “Maar alleen de toprensters profiteren hiervan”, zegt de oud-prof. “Het is een leuk signaal, maar je bereikt er uiteindelijk niet zo veel mee.” De volgende stap is volgens Slappendel een gelijk deelnemersveld op de Olympische spelen. “Bij de mannen mogen er 130 renners meedoen, terwijl er bij de vrouwen maar 67 mogen starten.”

Investeren
“Anders dan bij het schaatsen, waar de mannen en vrouwen ‘samen opgegroeid zijn’, zie ik het mannenwielrennen en vrouwenwielrennen bijna als twee verschillende sporten”, legt ze uit. Ze hoopt dat er komende jaren veel wordt geïnvesteerd in bestaande koersen zodat de sport meer kan professionaliseren.