Een op de drie Nederlanders is vorig jaar minder vlees gaan eten.  Ondanks dat vegetarische hapjes steeds populairder worden, heeft vlees nog steeds de overhand in onze cultuur. Maar wat maakt het eigenlijk zo moeilijk om vlees volledig aan de kant te zetten?

Doordat vlees tegenwoordig massaal en goedkoop wordt geproduceerd, is vlees geen luxegoed meer. Volgens consumptiesocioloog Hans Dagevos van de Universiteit van Wageningen is het eten van vlees opgenomen in de cultuur: “Het wordt van alle kanten aangeprezen. Of je nou in een pretpark, supermarkt of op de markt loopt. Het is heel erg aanwezig.” Dat speelt een grote rol in het volledig opzij zetten van vlees. “Als je hieraan wilt onttrekken moet je wel je best daarvoor doen”, zegt Dagevos.

Mind & body

Voor de verandering in je voedingsschema, moet je een knop omzetten in je hoofd. Dit is voor de ene persoon makkelijker dan voor de ander.

Steeds meer Nederlanders geven aan dat ze minder vlees eten. Toch is dat volgens Dagevos nog niet terug te zien in  harde cijfers. “Mensen vinden het te duur of te lekker om helemaal zonder vlees te leven. Er wordt ook vaak gedacht dat je niet zonder kan omdat je bepaalde stoffen nodig hebt.”

Tekst gaat door onder tool

Loading...

Loading…

Vegetarische toekomst

Erwin Polderman, communicatie medewerker van de Vegetariërsbond, ziet de toekomst van vegetarisch eten positief. Hij hoopt dat zijn bond over een aantal jaar niet meer hoeft te bestaan. Door middel van events proberen zij Nederlanders te stimuleren om minder vlees te eten. “Als je honderd mensen neemt die nog maar drie dagen in de week vlees eten, dan scheelt dat al een hele hoop.”

De vegetarische trend is volgens Polderman onomkeerbaar. Het wordt steeds populairder in restaurants en op social media wordt het door influencers opgepakt. Dagevos zegt dat er nog onderzoek gedaan moet worden naar de stijging van het aantal vegetariërs. Dit percentage ligt namelijk al jaren op vijf procent. Ondanks dat het aantal vegetariërs niet aanzienlijk stijgt, is Polderman tevreden met de toename van de flexitariërs.

Co-productie door Rori Hendrix en Sanhty Wils