De Provinciale Statenverkiezingen stonden vorige maand in het teken van het klimaat. Duurzaam ondernemen is daar een onderdeel van. Maar hoe zit dat eigenlijk als je een bedrijf hebt in Tilburg?

Duurzaamheid is een begrip waar we niet meer onderuit komen. Maar wat houdt het eigenlijk in? Jacqueline Cramer, hoogleraar duurzame innovatie aan de Universiteit Utrecht, heeft al meer dan veertig jaar ervaring op het gebied van milieu in combinatie met het bedrijfsleven. Inmiddels is duurzaamheid een zo veel voorkomend begrip dat we soms niet meer weten wat het precies inhoudt. Hieronder wordt uitgelegd wat het precies is.

Loading...

Loading…

Cramer is sterk van mening dat ondernemingen moeten oppassen in hoe ze zichzelf representeren. Zo is het onjuist volgens haar om je bedrijf geheel duurzaam te noemen als je bijvoorbeeld, zonnepanelen op het dak hebt of omdat je werknemers in een elektrische auto rijden. Cramer: ‘’Ik zeg liever dat dat soort voorbeelden bíjdragen aan duurzaamheid. Het kan worden gezien als een stapje in de richting om steeds verder te komen maar niet als absolute duurzaamheid. Een bedrijf is nooit compleet duurzaam, want je kan het altijd verbeteren.’’

“Als je zegt als bedrijf ‘Ik ben duurzaam’, dan ben je in mijn ogen een beetje aan het witwassen”, zegt Cramer, die in haar vakgebied nog liever spreekt van ‘greenwashing’. Ze bedoelt hiermee dat er bedrijven zijn die zeggen dat ze volledig duurzaam zijn maar dat is in werkelijkheid niet zo. Je moet niet de suggestie wekken dat je het voor honderd procent goed doet.” Cramer ziet liever dat bedrijven zich bewust zijn van hun keuzes of deze nou duurzaam zijn of niet. ”Dat is veel transparanter en eerlijker.”

In deze video’s komen twee duurzame ondernemingen uit Tilburg aan bod. Zij vertellen waarom ze hun bedrijf zijn begonnen en wat zij aan duurzaamheid doen.

Duurder
Het is volgens Cramer niet waar dat duurzaam automatisch ook betekent dat een ondernemer duurder uitkomt. ‘’Als je als bedrijf goed op je processen let en de machines beter afstelt, dan kun je energie en grondstoffen besparen. Dat heet ‘good housekeeping’.’’

Cramer geeft aan dat je ook moet kijken wat je op de termijn wint en aan kosten bespaart: ‘’Opbrengsten houden namelijk ook de tevredenheid van de werknemers in. Het is ook winst als je minder risico’s hebt en meer mogelijkheid creëert om nieuwe mensen in dienst te nemen.’’ Volgens Cramer moet je dus meerdere kwesties meenemen in het antwoord of je duurzaam genoeg bezig bent.

Grote en kleine ondernemingen
Volgens Cramer zijn er wezenlijke verschillen in de belangen van kleine en grote duurzame ondernemingen. ‘’Een klein bedrijf is veel flexibeler. Als er een goede directeur zit met goede plannen, kan hij/zij iedereen makkelijker meenemen in dat proces. Bij een groter bedrijf is dat lastiger.’’

Tegelijkertijd rekent een grote onderneming op een andere manier zegt Cramer: ‘’Zij werken met hogere inkomsten en moeten ook meer doen om winst te maken. Het is voor hen pas interessant als er grote cijfers verschijnen. Een kleiner bedrijf heeft dat veel minder omdat zij met een kleiner aantal producten winst kunnen maken.’’

Loading...

Loading…

In de audio-fragmenten zijn twee politici uit de Tilburgse gemeenteraad aan het woord. Zij praten onder andere over hun visie op een groener Tilburg en hoe de gemeente daar een rol in heeft.

‘Gemeenten doen onvoldoende’
De gemeente besteedt wel een miljard per jaar aan spullen. Volgens Cramer moeten gemeenten veel meer doen aan circulair inkopen bij lokale bedrijven: ‘’Daarmee zouden ze duurzame bedrijven belonen voor hun producten en wordt de markt duurzamer. Op die manier is het ook aantrekkelijker voor ondernemers om iets te starten.’’

Sancties opleggen omdat bedrijven niet duurzaam zijn, werken volgens de hoogleraar sowieso niet optimaal: “De huidige wetgeving is te laagdrempelig, de grens is heel dun en daarom is het makkelijker voor bedrijven te overschrijden.”