Met misleidende teksten maken fabrikanten de consument wijs dat hun tussendoortjes gezond zijn. De Consumentenbond pleit daarom voor het nieuwe voedingskeurmerk Nutriscore. Met dit keurmerk moet het duidelijker worden welke voedingsmiddelen verantwoord zijn.

Er is op dit moment geen onafhankelijk keurmerk voor voedingsmiddelen. Het is daarom voor consumenten lastig om te bepalen of een tussendoortje wel of niet gezond is. Babs van der Staak, woordvoerster van de consumentenbond, legt uit waarom zij voor een nieuw keurmerk pleit. “Momenteel kun je als consument alleen bepalen of iets gezond is door goed de kleine lettertjes op de verpakking te lezen. Dit is erg onduidelijk en vaak teveel gedoe.”

Als je tussendoor wat anders wil doen, doe dan de tussendoortjes-quiz onderaan dit artikel.

Good ‘n’ Go
Fabrikanten maken slim gebruik van het ontbreken van een keurmerk. Met slimme marketingstrategieën worden consumenten verleid. “Door gebruik te maken van positieve termen, zoals Natural, Good ‘n’ Go en Just Good, verwacht de consument dat dit een verantwoorde keuze is,” legt Van er Staak uit. De methodes die de fabrikanten gebruiken lopen uiteen.

Tussendoortje met fruit
Wanneer je trek hebt in een tussendoortje, maar je wil wel een gezonde keuze maken, dan lijkt een verpakking met fruit erop beter dan een met chocolade. Toch hoeft dit volgens Van der Staak niet zo te zijn. “Vaak zit er in een tussendoortje met fruit op de verpakking slechts een zeer kleine hoeveelheid fruit. Fabrikanten zoeken constant de grenzen op, zo mogen ze alleen fruit op de verpakking hebben als het er daadwerkelijk in zit.”

Imago
“Gezondheid is in”, zegt Sjoerd van der Wouw, campagneleider bij Foodwatch. “Er zijn twee manieren om dat te bereiken. De eerste optie is om daadwerkelijk een product gezonder te maken door bijvoorbeeld minder suiker toe te voegen. Maar de tweede optie is makkelijker: werken aan een beter imago.” De laatste optie wordt volgens Van der Wouw door het grootste deel van de fabrikanten gebruikt. “Natuurlijk, granen, fruit – allemaal termen die gezond klinken, maar in werkelijkheid bevatten deze producten nauwelijks wat er op de verpakking staat.”

Meerdere voedingsstoffen
Om tegenwicht te kunnen bieden aan deze misleidende marketingtrucs, is het Nutriscore-keurmerk volgens de consumentenbond de beste keuze. “Bij dit keurmerk wordt er gekeken naar meerdere voedingsstoffen. Niet alleen het aantal calorieën, maar ook de hoeveelheid suiker, zout, verzadigde vetten, vezels, eiwit, fruit, groenten en noten wordt meegenomen.”

Schijf van Vijf
Hoewel de Consumentenbond het liefst nu al het Nutriscore-keurmerk ingevoerd ziet worden, vindt het Voedingscentrum dit nog te vroeg. Lolkje de Vries, woordvoerster van het Voedingscentrum, legt uit waarom: “Bij de eerste doorrekening zien we veel producten die goed op de Nutriscore scoren, maar niet in de Schijf van Vijf staan. Daarom ziet het voedingscentrum graag dat criteria van de Schijf van Vijf verbonden zijn aan een logo.”

Campagne
Van der Wouw ziet dit anders. “Wij vinden het belangrijk dat consumenten beter geïnformeerd zijn en op dit moment is Nutriscore het beste middel om dat te bereiken. Fabrikanten gaan soms ver. Zo wordt er aan sommige producten vitamine C toegevoegd, waardoor een consument denkt dat hij super gezond bezig is.” Om dit soort misleiding tegen te gaan voert Foodwatch een campagne. Ze proberen via Europese wetgeving af te dwingen dat er beperkingen komen voor het promoten van voedingsmiddelen.