Media-minister Slob heeft alle regionale omroepen bezocht en wil dat er meer geld wordt geïnvesteerd, meldt NOS. Deze omroepen staan volgens hem nog dichter bij de mensen, maar geldt dit ook voor jongeren?

‘Een moeilijke doelgroep’

Regionale omroepen willen elke doelgroep bereiken bij hun nieuwsvoorziening. “We maken nieuws voor iedereen, of dat nu jongeren zijn of ouderen. Het is buitengewoon lastig om jongeren tussen de 17 en 25 jaar te bereiken”, zegt Michel van Sluijs, eindredacteur programmering bij Omroep Zeeland. “Jongeren hebben een vluchtig mediagebruik: ze volgen niet een vast medium, maar bekijken wat op hun pad komt.”

Bij Omroep Zeeland hebben ze geëxperimenteerd met programma’s voor jongeren. “Ons jongerenprogramma ‘Beng’ was een goed gewaardeerd en bekeken programma, behalve door de jongeren zelf”, zegt Van Sluijs. “Ouders en senioren keken ernaar, terwijl het voor de jeugd was gemaakt. Het is dus heel moeilijk om in die behoefte te voorzien.”

‘Geld gaat niet naar jongeren’

Meer geld naar regionale journalistiek kan deze behoefte doen opleven. “Je moet ook kijken naar wat je eruit kunt halen. Bijvoorbeeld door vernieuwende formats te bedenken voor de social media, maar lang niet alle social media zijn geschikt voor nieuws”, zegt Peter Voortman van RTV Utrecht. “Daarnaast kan iets nu hot zijn, maar over twee maanden achterhaald”, vult de Zeeuwse Van Sluijs aan.

De samenwerking van regionale en lokale omroepen kunnen volgens Slob voor verdienmodellen zorgen. “Door samen te werken met lokale omroepen kunnen jonge talenten doorstromen”, zegt Jelle Dijkstra van NH Nieuws. “Iemand die altijd verslag doet uit Den Helder, kan dat beter dan iemand die niet uit deze regio komt.”

De verdeling van het staatsgeld onder regionale omroepen op basis van het aantal huishoudens in de regio.

bron: Regionale Publieke Omroep (RPO)