Het controversiële Geenstijl viert vandaag haar zestiende verjaardag. In het vluchtige internetlandschap mag dat best een eeuwigheid heten, maar hoe staat de site er nu voor? “Geenstijl gaat het einde van 2019  niet halen”, aldus oud-medewerker Jan Roos.

Mede-eigenaar Bart Nijman nam eind 2018 samen met collega Marck Burema (pseudoniem: Pritt Stift) de toko over van uitgever TMG. Sindsdien vaart het weblog weer een eigen koers met zo min mogelijk invloed van buitenaf. Nijman: “We zijn een betaalde premium ledenservice begonnen, zodat we niet meer zo afhankelijk zijn van adverteerders.”

Aflopende zaak
Hij ziet de toekomst van het roze koninkrijk rooskleurig in, maar oud-medewerker Jan Roos denkt daar heel anders over. “De laatste twee referenda-initiatieven zijn keihard geflopt. Je merkt aan alles dat het merk Geenstijl een aflopende zaak is.” Hij haalt daarbij de resultaten aan van de website Alexa, die internetpagina’s rangschikt op basis van populariteit. “Die rating daalt consequent en ik vermoed dat de bezoekersaantallen ook teruglopen. Zeker als ik de kwaliteit van een gemiddeld stukje bekijk.”

Statistieken
Nijman moet een beetje lachen als Roos Alexa noemt. “Alexa is al jaren achterhaald, die neemt Google Analytics niet eens mee. Hij heeft natuurlijk geen echte cijfers, dus hij moet wat.” Volgens hem vertellen de interne statistieken een ander beeld. “We hebben consequent twee miljoen unieke bezoekers per maand, met tussen de twintig en dertig miljoen pageviews.”

Doemdenkerij
Volgens Nijman komt de doemdenkerij van Roos door het wrok wat hij zou koesteren tegen het roze weblog. “Nadat onze wegen scheidden, heeft Jan Roos continu naast de prijzen gegrepen en blijkbaar rekent hij dat ons aan”. Roos ziet het niet als een wrok. “Ik zou het juist erg jammer vinden als Geenstijl ten onder zou gaan. Dan blijft enkel het traditionele mediakartel over.”

Update 11-04-2019:

“Twee miljoen unieke bezoekers per maand? Mijn reet. – Jan Roos.