Beau van Erven Dorens wordt de nieuwe presentator van RTL Late Night. Hij kondigt meteen aan dat hij een format wil zonder tafel. Lekker belangrijk, zo’n talkshowdecor: toch?

M heeft haar desk van vorig jaar ingeruild voor een tafel, terwijl Beau van Erven Dorens juist aankondigt daar vanaf te willen. Het veranderen van talkshowdecors is hot en happening. Koen Steger, ruimtelijk ontwerper, houdt zich bezig met het ontwerpen van decors voor talkshows. Zo ontwierp hij meerdere keren het decor van Zomergasten en werkt hij aan de decors van Pauw en Jinek. Hij bespreekt de rol van het decor in een talkshow.

Jaargetijde
Een decor heeft volgens de ruimtelijk ontwerper verschillende belangen. “De basis van een decor is vaak afhankelijk van het soort programma: of er publiek bij zit, wat de standpunten van de camera zijn, etc. Een decor moet het programma daarbij een bepaalde uitstraling geven die mensen aanspreekt. De uitstraling moet passen bij de omgeving van mensen. Zoiets als een jaargetijde of de tijd van de dag is belangrijk. De meeste shows zijn live, dus bij een avondshow wil je wel het idee hebben dat je naar een nachtsetting zit te kijken. Daarbij is het belangrijk dat je een ontspannen plek creëert voor presentator en gast.”

Amerikaanse talkshows
Of je dan een bank, tafel of desk in je studio wil, heeft volgens Steger te maken met hoe formeel je een programma wil maken. “Of hoeveel gasten je wil uitnodigen natuurlijk. Een desk, zoals vaak gebruikt in Amerikaanse talkshows, heeft ruimte voor één of twee gasten. Je ziet dat gasten vaak één voor één langskomen. In Nederland heb je vaak een tafel omdat er zes of acht gasten aan zitten. Het is vaak ook iets formeler en serieuzer om aan een tafel te zitten dan op een bank.”

Kantoor
Naast het decor inrichten voor de kijker is een decor ook praktisch van belang. “Je moet ook niet vergeten dat zo’n studio voor veel mensen een werkplek is. Het is fijn als deze logisch is ingedeeld. Zo moet er bijvoorbeeld ook rekening gehouden worden met bewegingsruimte voor cameramensen. Het moet ook een fijne en vertrouwde plek zijn voor de presentator en mensen die daaromheen werken. Vergelijk het met mensen die op een kantoor werken: een fijne en vertrouwde werkplek is erg bevorderlijk voor de werksfeer.”

Afbreuk
Steger vindt een goed decor een zeer belangrijk element voor een talkshow. “Het belangrijkste van een talkshow blijft natuurlijk de inhoud, maar ik denk dat een decor daar veel aan kan bijdragen en een programma kracht kan bijzetten. Ik kan me voorstellen dat mensen kunnen worden afgeleid door – verkeerd ingezette – elementen in een decor waardoor ze geen aandacht meer hebben om te luisteren. Dat zou dan enigszins afbreuk kunnen doen aan de inhoud en dat moet je natuurlijk niet hebben.”