In aanloop naar het laatste seizoen van de populaire serie Game of Thrones hebben Ziggo en Store for Brands woensdagochtend een Game of Thrones pop-up Experience opgezet. Fans kunnen hier de attributen bekijken en een foto maken op de ‘IJzeren Troon’ uit hun favoriete serie.

Het is acht uur ’s ochtends op Utrecht Centraal. Waar de één nog rustig een kopje koffie drinkt bij de Albert Heijn, rent de ander de longen uit zijn lijf om nog net de trein te kunnen halen. Midden in deze ochtendspits opent de Game of Thrones pop-up Experience haar deuren voor de fans die al met spanning naar binnenkijkend voor de deur staan te wachten.

Het is een groot gebouw van buiten, maar vanbinnen is het verrassend knus door de smalle donkere gangen. Binnen galmt de themamuziek uit de serie en het vuurspuwen van een draak. De IJzeren Troon staat in het midden als spektakelstuk.

Groot fan

Foto: door Cindy Goosen. De ‘IJzeren Troon’ in de pop-up Game of Thrones Experience

Reizigers lopen in en uit de pop-up experience en ogen enthousiast over wat ze zojuist hebben gezien. “Het is erg leuk dat ze dit opzetten en zo aandacht besteden aan het laatste seizoen van de serie”, vertelt een bezoeker. Hij is met zijn zwarte aktetas op weg naar zijn werk en wilde nog snel even een kijkje nemen. “Ik zag op internet voorbijkomen dat dit er vandaag kwam te staan, dus ik dacht: dat moet ik toch nog even zien!”, vertelt hij lachend.

Hij is een grote fan van Game of Thrones en heeft de serie intensief gevolgd. Als echte fan had hij toch ook wel iets aan te merken. “Het ziet er goed uit, maar het had van mij wel wat uitgebreider mogen zijn”, legt hij uit. “De gangen zijn vrij smal waardoor je de beelden op de schermen en de tekst op de muren niet echt goed kan zien. Je stond dan iets te dichtbij.”

Populair                                                                                                              

Foto: door Cindy Goosen. Op de muren van de gangen staan quotes van de personages uit de serie.

“We hebben dit opgezet ter promotie van Game of Thrones”, vertelt Roos Lindhout van Store for Brands. Deze organisatie maakt pop-up experiences voor vaste en verschillende locaties. Ze staat samen met twee medewerkers van Ziggo de binnenkomende bezoekers te begroeten. “We staan hier eigenlijk al sinds gisterenavond, maar toen hadden we het persevent. Vandaag is de echte opening voor de bezoekers.”

De pop-up ligt vol met attributen uit de serie. In de gangen zijn zwaarden en plastic ijsblokken te vinden en in het midden staan paspoppen met de kleding van de personages en de IJzeren Troon. Dit laatste is speciaal uit de Verenigde Staten overgevlogen. “Deze troon is gemaakt door dezelfde mensen die de originele troon uit de serie hebben gemaakt”, aldus Lindhout. “De kleren die hier hangen zijn zelf gemaakt door fans, voornamelijk cosplayers. Die zijn dan ook ontzettend trots dat ze hier voor zo veel mensen mogen exposeren.”

Foto: door Cindy Goosen. Kleding gemaakt door de fans.

Lindhout verwacht veel bezoekers voor de pop-up. Vooral door de enorme populariteit die Game of Thrones met zich meebrengt. “De serie heeft een enorme aanhang van erg fanatieke fans”, legt ze uit. “Dat had eigenlijk niemand verwacht aan het begin van de serie. Maar het is gewoon hele hoge content dat uiteindelijk veel mensen heeft aangetrokken.”

Geen paniek

Voor de fans die er vandaag niet bij konden zijn is er geen reden tot paniek. De pop-up is te bezoeken tot en met 21 april. Het nieuwe en laatste seizoen van Game of Thrones is vanaf 15 april te zien op HBO.

Foto: door Cindy Goosen. De voorkant van de pop-up experience.