BN’ers en bitcoins. Het klinkt als een aparte combinatie, maar wordt veelvoudig gebruikt om mensen op te lichten. De gecreëerde schade van de bitcoin-advertenties wordt geschat op 1,7 miljoen, en ligt waarschijnlijk nog veel hoger.

Duizenden euro’s

De geknutselde advertenties bestaan uit filmpjes en nep-nieuwsartikelen waarin de bekende Nederlanders bitcoins aanprijzen, of ‘de beste investering ooit doen’. Robert Kroes is hoofdredacteur bij CryptoClan en legt uit hoe zo’n advertentie werkt.

“Malifide bedrijven die steeds onder andere namen opereren, maken een nep-voorblad van bijvoorbeeld een nieuwsblad, met een BN’er. Daar klikken mensen op. Vervolgens vragen ze om 250 euro, als een ‘registratie’”, vertelt Kroes. “Als je dit doet, gaan ze je bellen. Dan vragen ze om 1000 euro, met het excuus van een investering. En dan hoor je niks meer.”

Op dit punt hebben de meeste mensen in de gaten dat ze zijn opgelicht, waar vervolgens weer een truc voor is bedacht. “Ze lichten je voor de derde keer op, door zich voor te dan als een ex-werknemer van het bedrijf. Met de belofte van een ‘opsporing’ raak je weer geld kwijt.”

Ruud Feltkamp en Alexander Klöpping

Waarom zijn mensen zo naïef? Een gedeelte zit bij de complexiteit van de bitcoin en het optreden van Ruud Feltkamp. Hij kwam met zijn bitcoin-bedrijf bij RTL Late Night en die beelden worden nu misbruikt voor deze oplichting.“Veel mensen die niet in de cryptowereld zitten, onthouden alleen dat: ‘Oh, dat was op tv!’”, zegt Kroes.

Hetzelfde gaat op voor Alexander Klöpping, die wordt gezien als dé internetondernemer van Nederland. Wie snel een blik werpt op forums van programma’s Radar of Opgelicht, ziet tientallen reacties van bitcoin-investeerders die zijn opgelicht door ‘advertenties’ van Klöpping.

De meeste doen aangifte bij de politie, maar dat is vaak niet een oplossing. “Alles is anoniem in bitcoin, dus ook deze bedrijven. Probeer die maar eens te vinden”, vertelt Kroes.