Gisterenavond heeft de Tweede Kamer besloten dat de Stint met nieuwe aanpassingen volgend jaar de weg op mag. Met de veranderingen hoopt Stint Urban Mobility kinderdagverblijven opnieuw voor zich te winnen.

Vorig jaar waren er 3500 Stints in gebruik bij kinderdagverblijven en BSO’s , maar na  het ongeluk in Oss veranderde dit.  De Stint werd verboden en het bedrijf erachter kondigde zijn faillissement aan.  Cultuur BSO Monopoli in Tilburg vertelde dat  het ongeluk bepalend was voor hun beslissing. “We gebruiken bakfietsen, maar we overwogen wel om de Stint te gaan gebruiken.  Toen gebeurde dat ongeluk. Nu zullen we het niet snel gaan gebruiken,” aldus de BSO.

Na het ongeluk heeft Stint Urban Mobility zijn faillissement ingetrokken en een nieuwe versie uitgebracht. Stassen van Stint Urban Mobility:  “De belangrijkste veranderingen zijn de twee onafhankelijke remsystemen en de noodrem.  Wanneer  de bestuurder valt, staat het vervoersmiddel direct stil.”  Ook heeft de nieuwe Stint een zwarte doos om alles wat het  doet te registreren.  “Zo kunnen we in de gaten houden wat er met het vervoersmiddel gebeurt”, aldus Stassen.

Nieuwe functies 
De afgelopen tijd heeft het bedrijf contact gehad met kinderdagverblijven.  Zij mochten hun huidige Stint terugsturen voor de nodige aanpassingen. Op deze manier hoopt het bedrijf dat de dagverblijven het vervoersmiddel weer gebruiken. “ Er zijn op deze manier ongeveer duizend Stints bij dagverblijven opgehaald, om volgend schooljaar weer te kunnen gebruiken”, zo vertelt Stassen.

Stassen heeft er zelf goede hoop op dat de Stint komend schooljaar weer volop wordt gebruikt. “Er zijn vast een paar kinderdagverblijven die niet met de Stint doorwillen, maar hier heb ik nog niks van gehoord.”