Het NK Mbo CrossFit werd afgelopen dinsdag gehouden. Maar wat is CrossFit? En hoe kun je zelf deze sport beoefenen?

Mathijs Roosen was een van de organisatoren en is in het dagelijks leven hoofdtrainer van sportschool CrossFit Duketown: ‘’Bij CrossFit train je alle spieren en je lijf is het apparaat.’’ CrossFit is een combinatie van verschillende sportelementen. Er komt kracht- en conditietraining bij kijken, maar ook turnonderdelen zoals rekstok en ringen.”

Een CrossFitter mixt dus alles. Bij toernooien is het zelfs zo dat er ter plekke bekend wordt gemaakt wat de sporters moeten doen. ‘’Op die manier kun je dus niet een specifieke oefening maandenlang trainen’’, zegt Roosen.

Bij de finale van het toernooi, dat speciaal werd gehouden voor studenten van mbo-opleidingen, wisten ze kort van tevoren pas dat ze in zes minuten tijd zoveel mogelijk push-ups en thrusters moesten doen. Finalisten kregen nog even de tijd voor een warming-up om daarna snel de vloer op te gaan.

Bij CrossFit krijgt de beste student één punt. De nummer twee krijgt er twee, enzovoort. Het is de bedoeling dat je aan het einde van de rit zo min mogelijk punten achter je naam hebt staan. ‘’We hebben dinsdag gekozen voor een ‘amrap’, dat staat voor as many rounds as possible. Je moet zoveel mogelijk herhalingen van een oefening doen en uiteindelijk wordt je beoordeeld op snelheid, kracht, uithoudingsvermogen en skills.’’

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

WOD 2B❗️ De laatste die online komt, maar zeker niet de minste!

Een bericht gedeeld door CROSSFIT DUKETOWN NK MBO (@nk.mbocrossfit) op

CrossFit vs. fitness

Dat CrossFit voor gevorderde spierbundels is, is een misvatting volgens Roosen: ‘’CrossFit gaat om functioneel bewegen en iedereen kan dat op zijn of haar eigen tempo doen. Natuurlijk moet je wel bepaalde techniek beheersen, maar deze manier van sport kun je zo moeilijk maken als je wilt.’’

Het is niet zo dat CrossFit blessuregevoeliger is dan fitness: ‘’Je traint gevarieerde workouts en daarmee veel verschillende spiergroepen. Als je gevarieerd traint, loop je minder blessures op. ‘’Wel komen heel veel oefeningen vanuit de benen, dus die voel je sowieso’’, lacht Roosen.

Lijkt CrossFit je wat? Bekijk hieronder de tips van Mathijs:

Loading...

Loading…