Het techblog Techcrunch kwam deze week naar buiten met het feit dat kunstmatige intelligentie een sport heeft ontworpen: Speedgate. Is er geschiedenis geschreven of is hier sprake van een reclamestunt? Pim Haselager, professor op het gebied van kunstmatige intelligentie, heeft zijn twijfels. 

Speedgate bestaat uit een speelveld met drie cirkels. Twee ploegen met zes spelers moeten een doelpunt maken in de buitenste twee cirkels. Er wordt gespeeld met een rugbybal, waar zowel mee geschopt als gegooid mag worden. De sport zou uit 1000 sporten die de computer ontwierp, gekozen zijn als meest geschikt voor mensen om te spelen.

In hoeverre kwam bij het ontwerpproces daadwerkelijk een computer kijken? Haselager zet er vraagtekens bij. “Er wordt nergens duidelijk uitgeweid over de precieze bijdrage van een computer aan dit proces.”

De computer ontwierp ook gevaarlijke sporten, zoals sporten met exploderende frisbees en hete luchtballonnen met koorden eraan. Haselager legt uit hoe dat kan gebeuren. Een computer mag dan slim zijn, maar houdt niet met álles rekening.

Het is de vraag welke rol kunstmatige intelligentie in de sport zal gaan spelen. Volgens Haselager zal er ongetwijfeld ooit een sport worden ontworpen, maar hij vindt het belangrijker om stil te staan bij het eventueel ook deelnemen van kunstmatige intelligentie aan een sport. Hij lacht. “Er staat een weddenschap in 2050…”

Beluister in het fragment hieronder hoe Haselager erover denkt.